Ingezonden brief: Zo milieuvriendelijk is de ecocombi niet
De ecocombi is een 25,25 meter lange vrachtwagen die ongeveer anderhalf keer zoveel kan vervoeren als de huidige 18,75 meter lange vrachtwagens. Hij wordt aangeprezen als efficiënt en milieuvriendelijk (ND 19 november). Dat geldt echter alleen als de hoeveelheid vracht niet toeneemt. Maar tot nu toe heeft elke verhoging van efficiëntie ertoe geleid dat er méér vracht vervoerd werd: nieuwe of verbrede wegen, opheffing van nacht- of zondagsrijverboden en andere beperkingen, hoger toegestaan gewicht ... En daarmee kwamen ook meer files en meer emissies.
Twee manieren waarop ook de ecocombi kan leiden tot meer in plaats van minder vervoer. Vervoer van grote hoeveelheden goederen kan ook per trein of per schip. Als er minder vrachtwagens nodig zijn, zal de vervoerder eerder daarvoor kiezen. Dat betekent dus méér files, terwijl in de binnenvaart nog capaciteit beschikbaar is.
Als het vervoer van Nederland naar België efficiënter wordt, kan het voor sommige bedrijven uit om hun Nederlandse en Belgische distributiecentra samen te voegen; dan wordt de gemiddelde afstand van het distributiecentrum naar de klant groter en gaan vrachtwagens weer verder rijden.
Ik begrijp wel dat vervoerders blij zijn met uitbreiding van hun mogelijkheden, maar dat is een eenzijdige kijk. Ik zou ook blij zijn als mijn beroepstak groter werd en vooral de voordelen daarvan aanprijzen. <