Luister naar

Leger des Heils somber over toekomst textielinzameling

Nieuws
De inzameling van textiel staat onder druk, zegt het Leger des Heils. Als gemeenten geld blijven vragen voor ingeleverde kilo’s, dreigt de branche ten onder te gaan.
Aaldert van Soest Aaldert van Soest
dinsdag 12 maart 2019 om 19:57
Het Leger des Heils zamelt meer kleding in, maar de kwaliteit van het textiel neemt af.
Het Leger des Heils zamelt meer kleding in, maar de kwaliteit van het textiel neemt af. anp / Robin Utrecht

Utrecht

Kledingcontainers zitten steeds voller. Maar het extra gewicht bestaat vooral uit vodden en afval, merkt het Leger des Heils, de grootste textielinzamelaar van Nederland. Directeur Simon Smedinga van ReShare, de afdeling voor textielinzameling, luidt de noodklok. In veel gemeenten moet het Leger des Heils per kilo in de container een vergoeding betalen. ‘Een aantal jaren geleden was dat nog mogelijk, maar de hoogtijdagen zijn voorbij.’

Smedinga krijgt van andere inzamelaars dezelfde signalen. Er zijn volgens hem twee dingen die de sector parten spelen. ‘De hoeveelheid huishoudelijk afval in de containers is sterk gestegen. Een paar jaar geleden ging het om 4 tot 5 procent, nu om 10 procent van de inhoud. In gemeenten waar het geld kost om je afval kwijt te raken, is de verleiding blijkbaar groot om het in zo’n container te gooien.’

Het tweede probleem zit in de kwaliteit van het textiel. ‘De hoeveelheid kleding die niet kan worden hergebruikt, is in tien jaar tijd verdubbeld.’ Een belangrijke factor is de opkomst van de zogeheten fast fashion. ‘Vroeger kochten mensen kleding waar ze langere tijd mee konden doen. Tegenwoordig gaan ze steeds vaker voor goedkope kleding, die snel wordt vervangen. Bijna de hele kledingindustrie gaat mee in deze beweging. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het gaat ook ten koste van de kwaliteit van de kleding.’

afdankertjes

De opkomst van die snelle, goedkope mode heeft ook Oost-Europa bereikt. ‘Mensen kunnen daar nu sneller nieuwe kleding kopen. Afdankertjes die in het verleden daar hun weg vonden, raken wij nu niet meer kwijt.’

Smedinga geeft mensen nog steeds het advies om hun gedragen textiel in de container te gooien, ook als ze twijfelen over de kwaliteit. ‘Wij kijken in ieder geval wat we er nog mee kunnen. Een deel wordt ook “gedowncycled”. Dat wil zeggen dat er bijvoorbeeld isolatiemateriaal van wordt gemaakt. In die vorm belandt het dan later bij het afval.’

Hij hoopt dat de branche voorlopig wordt gered door de gemeenten. In eerste instantie door te stoppen met de heffing, en in de toekomst misschien wel door zelfs te betalen voor de inzameling. ‘Het is niet langer redelijk dat wij feitelijk een afvalinzamelaar zijn en daar nog voor betalen ook.’ Als de textielinzamelaars financieel meer lucht krijgen, kunnen zij blijven investeren in de recycling van textielafval. ‘De ontwikkeling daarvan kost tijd, maar wij zetten daar wel op in.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Agenten met machinegeweren bewaken de Dom in Keulen rond Kerst en Nieuwjaar na de ontdekking van aanslagplannen van ISIS-Khorasan.

ISIS heeft Europa nog steeds in het vizier voor aanslagen als die in Rusland

In heel Europa zijn veiligheidsdiensten in staat van paraatheid. Want de aanslag in Moskou was niet het enige plan van ISIS. Het heeft Europa weer stevig in het vizier, te beginnen met kerken.

‘Je kunt aan je vlucht een CO2-uitstootcijfer hangen, maar wat zijn de precieze gevolgen dan?'

Waarom we toch blijven vliegen ondanks schaamte. 'Zet op een rij wat je belangrijkste waarden zijn'

Vliegschaamte blijft een dingetje, van de 18 tot 65-jarigen heeft 1 op de 5 er last van. Waarom blijven we vliegen, terwijl we weten dat het het klimaat fors schaadt?

De brug over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend ligt midden in de A7, en is verreweg de belangrijkste verkeersader in het gebied.

Motorambulances en speedpedelecs om de file te omzeilen: de brug over de A7 wordt verbouwd

De verkeersoverlast in Noord-Holland zal gigantisch zijn zodra Rijkswaterstaat begint met de versteviging van een brug, midden in de A7. Artsen en verpleegkundigen maken zich zorgen over de gevolgen voor de spoedzorg.

Boerenprotest dinsdagmorgen in Brussel.

EU-landen komen boeren ongekend snel tegemoet, GroenLinks spreekt van 'symboolpolitiek'

De EU-landen zijn akkoord met een serie maatregelen die tegemoetkomen aan de protesten van boeren. De milieueisen om EU-landbouwsubsidies te krijgen worden versoepeld, kleinere landbouwbedrijven worden helemaal niet meer gecontroleerd.

Het gezin Laan, met rechtsboven Henk-Willem en daaronder zijn gehandicapte zoon Joas pleit voor betere toiletvoorzieningen voor mensen als Joas. ‘We hopen dat het balletje nu snel verder gaat rollen.’

Waar verschoon je onderweg een ernstig gehandicapt kind? 'Soms moet het in de bosjes'

Naar de wc gaan tijdens een dagje uit levert kinderen en volwassenen met een ernstige beperking veel gedoe op. Ze hebben vaak een ruimte nodig waarin ze liggend verschoond kunnen worden. Maar die zijn er nauwelijks.

Anniek Pheiher leidt een trainingssessie voor activistische beleggers bij The Field in Leiden.

Klimaatactivistische beleggers trainen voor de confrontatie met CEO's: 'Ik wil ja of nee horen'

In de aanloop naar het aandeelhoudersseizoen stoomt Milieudefensie honderden klimaatactivisten klaar om een duurzamer beleid af te dwingen bij bedrijven. Actrice Anniek Pheifer traint de activistische beleggers.