Luister naar

Qatar kan Nederlandse bedrijven veel pijn doen

Nieuws
Qatar Airways dreigt met sancties als het niet vaker naar Schiphol mag vliegen. Nederlandse bedrijven worden nerveus.
Eric van den Outenaar redactie vk
vrijdag 29 mei 2015 om 03:00
Qatar kan Nederlandse bedrijven veel pijn doen
Qatar kan Nederlandse bedrijven veel pijn doen ap / Fred Lancelot

Amsterdam

Heeft Qatar al formeel een aanvraag ingediend?

Nog niet, zo laat een woordvoerder van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) weten. ‘Maar we zijn wel op de hoogte van de wens tot uitbreiding.’ Zo’n aanvraag loopt via de diplomatieke kanalen en daar heeft Mansveld de deur dichtgegooid.

Belachelijk, liet een gefrustreerde bestuursvoorzitter Akbar Al Baker van Qatar Airways dinsdag weten. De luchtvaartmaatschappij, al actief met vrachtvluchten naar Nederland, mag zes keer per week passagiersvluchten gaan uitvoeren van Doha naar Amsterdam. Qatar wil graag uitbreiden naar twee keer dagelijks.

Kan Mansveld dit weigeren?

Volgens het begrensd luchtvaartverdrag met Qatar mag Nederland extra vluchten weigeren. Mansveld wil een nieuw, ruimer verdrag met Qatar alleen in Europees verband afspreken. Een vervelende pesterij, vinden ze in het Doha, puur bedoeld om de komst van Qatar te vertragen.

En hoe zit dat met de andere twee grote concurrenten: kan ze Etihad en Emirates ook weren?

Bij hen maakt Mansveld geen schijn van kans, zegt luchtvaarteconoom Jaap de Wit. ‘Ook al wekt de staatssecretaris een andere indruk.’ Deze twee luchtvaartmaatschappijen zijn gevestigd in de Verenigde Arabische Emiraten en daarmee heeft Nederland een zogeheten openluchtvaartverdrag afgesloten. Dat is een stuk liberaler dan het ‘gewone’ verdrag met Qatar. Als Emirates morgen besluit zijn dagelijkse vluchten op Schiphol uit te breiden naar twee keer dagelijks of meer, heeft het concern daarvoor geen nieuw luchtvaartverdrag nodig, zegt De Wit. ‘Er zijn alleen een paar slots nodig op Schiphol. De onafhankelijke slotcoördinator moet de Europese regels toepassen en kan zo’n verzoek niet weigeren als er geschikte slots beschikbaar zijn.’

Heeft Mansveld gelijk dat er mogelijk sprake is van oneerlijke concurrentie?

Dat verhaal doet al een tijd de ronde ‘maar ik heb daarvoor nog geen echt overtuigende concrete bewijzen kunnen vinden’, zegt De Wit. Alleen van Emirates weten we zeker dat het bedrijf geen luchthavenbelasting voor hun overstappende passagiers hoeft te betalen in Dubai, wat een klein voordeel biedt. Voor de ‘meer serieuze’ verdachtmakingen, zoals staatssteun in de vorm van op oliegeld gebaseerde renteloze leningen en gratis brandstof, heeft de econoom in elk geval voor Emirates geen enkele grond kunnen vinden.

De Europese Commissie hoopt het bewijs te vinden in een recent Amerikaans luchtvaartrapport. De Wit: ‘Dat rapport maakt echter een tamelijk wrakke indruk en is gewoon besteld door de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.’

Ook scheert Mansveld de luchtvaartmaatschappijen uit de golfregio over één kam, zegt De Wit. Qatar en Etihad zijn vele malen kleiner dan Emirates. ‘Bij de eerste twee zou ik me een of andere vorm van staatssteun nog wel kunnen voorstellen, bij Emirates blijkt niets van de grote verwijten tot nu toe houdbaar.’

Welke tegenzetten kan Qatar doen?

Het kan KLM verbieden vaker naar Doha te vliegen. Veel belangrijker: de staat kan Nederlandse handelscontracten met het Nederlandse bedrijfsleven bevriezen, zeer relevant vanwege het Wereldkampioenschap voetbal in 2022. De Wit: ‘Daar heeft Nederland meer last van dan andersom.’ Er moeten allerlei stadions en andere faciliteiten worden gebouwd, zo’n 140 miljard euro aan opdrachten in de komende tien jaar, berekende de overheid in 2011. Een groot bedrijf als baggeraar Boskalis legt er al havens aan. Ook heeft de haven van Rotterdam een managementcontract voor de zeehaven van Doha.

Dat de Nederlandse export bezorgd is, spreekt voor zich.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.

Werkoverleg bij Hospi Housing, waar ze werken met kunstmatige intelligentie. Tweede van links oprichter Joost Bokker, uiterst links Vera Harsnyi, midden Pavla Shvetcova en uiterst rechts Flavia Gkioka.

AI-medewerker 'Sarah' doet nu zelfstandig de socials: 'Dit is wel een beetje creepy'

Ruim een jaar na de introductie van ChatGPT is AI niet meer weg te denken van de Nederlandse werkvloer. Inmiddels bestaat er zelfs een autonome AI-werknemer: Sarah.

Directeur Pieter Cnossen vakorganisatie CGMV wil het ledenverlies ombuigen naar ledengroei.

Vakorganisatie richt zich op christelijke goede doelen: 'Medewerkers werken soms onder minimumloon'

De christelijke vakorganisatie CGMV gaat zich op een nieuwe doelgroep richten: christelijke organisaties zonder winstoogmerk. ‘Daar heerst veel bevlogenheid, maar voor werknemers wordt vaak niet goed gezorgd.’

De goudprijs breekt record na record

De goudprijs slaat op hol, maar waar komt die goudkoorts opeens vandaan?

De goudprijs breekt record na record, en dat is niet per se vrolijk nieuws. Goud geldt namelijk als verkapte verzekeringspolis tegen oorlogen, crises en ander onheil. Vier redenen waarom mensen plotseling goudstaven hamsteren.

Een ov-bus van Van Hool. De Vlaamse vervoerder De Lijn koos onlangs voor goedkopere bussen uit China.

Familievete en 'typisch Belgisch probleem' zetten streep door 2.400 banen Vlaamse bussenbouwer

Het Vlaamse dorp Koningshooikt draait al 77 jaar om de busfabriek Van Hool, die mede door een ruzie tussen de erfgenamen van de oprichter in financiële nood verkeert. Een faillissement lijkt onafwendbaar.

Autospotters op de Brink in Laren. Samen met Bloemendaal en Heemstede is Laren de gemeente waar rijke inwoners het vaakst een eenzijdige leefwereld hebben, en dus vooral andere rijken ontmoeten.

Arm en rijk leven ontmoeten elkaar steeds minder. Behalve op de Biblebelt. 'Daar zijn contacten minst eenzijdig'

Arm en rijk in Nederland komen elkaar steeds minder tegen, stelt het SCP. Dat verkleint de kansen van de laagste inkomens en vergroot de vooroordelen over en weer. Opvallend genoeg speelt dat op de Biblebelt minder.