28 maart 2018 om 03:00
Luister naar

Corjan Matsinger: Een 'Draak' van een rapper

God is populair in de hitlijsten. Het zijn vooral de rappers die over elkaar heen buitelen met hun religieuze rijmwoorden. Eminem heeft bijvoorbeeld ‘holy water’ nodig om zijn zonden af te wassen, gangsta-rapper Snoop Dogg kwam met een compleet gospelalbum en Kendrick Lamar & The Weeknd vragen of we voor hen willen bidden. En dan is er nog rapper Drake die gelooft dat hij ‘Gods plan’ is.

Popmuziek en spiritualiteit zijn al jaren goede danspartners. Sterker nog, volgens vele pop-professoren liggen de roots van de liedjes die uit onze speakers schallen, in de kerk. Kort gezegd ging rock-’n’-roll over twee dingen. Het ‘on the roll’ zijn gaat over seks hebben op de achterbank van je auto. Een ‘paradise by the dashboard light’, zeg maar. Heel anders is het als iemand vertelt dat iets je ‘rockt’. De ‘rock’ wijst op het hebben van een spirituele ervaring. Seksualiteit en spiritualiteit – je ziet deze twee aspecten telkens weer terug in de hitlijsten; soms vormen de twee zelfs een duet in hetzelfde liedje.

Joodse erfenis

Rappers zijn, als we hen mogen geloven, wel heel spirituele jongens. Kendrick Lamar gebruikt in zijn songs heel vaak verwijzingen naar het christelijk geloof. En hij is niet de enige. Neem de grootheid Drake. De Canadese rapper groeide op in een multireligieus gezin: zijn moeder is Joods en zijn vader groeide op in het baptistische zuiden van de VS. In het Jodendom loopt de religieuze erfenis via de moeder; Drake heeft in lijn hiermee aangegeven zichzelf als gelovige Jood te zien. Hij viert de hoogtijdagen van het Jodendom samen met zijn moeder.

‘One thing I make sure I do is I always talk to the big guy upstairs. I always let him know what my purpose is on that stage. It’s not to further my reputation … I want to make these people happy.’ (Drake)

Drake vierde een paar jaar geleden zelfs opnieuw zijn bar mitswa. Hij maakte een omstreden videoclip waarin een bar mitswa veranderde in een ordinair feest. Verschillende geloofsgenoten zijn dan ook kritisch. Ook zijn nieuwste hit ‘God’s Plan’roept flink wat vragen op. Daarin zingt de artiest over zijn carrière in de muziekindustrie. Drake is er heilig van overtuigd dat zijn succes het plan van God is. Ondanks alle negativiteit en tegenwerkingen van mensen, is hij staande gebleven. De zanger stelt dat hij dankzij de Almachtige deze dingen heeft overwonnen.

God’s plan, God’s plan

I can’t do this on my own, ayy, no ayy

Someone watchin’ this shit close, yep, close

I’ve been me since scarlett road,

Ayy, road, ayy.

In de videoclip loopt de rapper rond als een soort sinterklaas: hij deelt geld uit aan mensen die het nodig hebben, geeft gratis auto’s weg en schrijft cheques uit voor jongeren die willen studeren.

tot inkeer

De vraag die opkomt, is natuurlijk of rapper Drake hier God nu de credits geeft voor zijn succes. Veel mensen vinden dat Drake vooral zichzelf als een soort god presenteert. Ik denk dat ze gelijk hebben. Het is niet alles goud wat er blinkt bij de bovennatuurlijke rappers.

De mannen met hun gouden Jezusbeelden om hun nek zijn groots en grotesk tegelijk. Een soort grootheidswaan à la Nebukadnezar lijkt zich bij tijd en wijle van hen meester gemaakt te hebben. Ze showen maar wat graag hun sexy uitziende vrouwen, de auto’s en de ivoren trappen in hun ‘crib’ (huis, paleis). De hitlijsten als het decor van het moderne Babylonië.

Maar, geloof me, soms komen de rappende Nebukadnezars tot inkeer. Zo roept Kendrick Lamar in een van zijn laatste hits, ‘Humble’, alle rappers op wat nederiger te zijn. De ‘rolling stone’ heeft het gouden afgodsbeeld omvergeworpen en de gestoorde koningen op hun knieën gedwongen. En dat levert soms heel mooie liedjes op.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Het gepest van Wilders mag niet gewoon zijn. Timmermans heeft hulp van andere Kamerleden nodig

Wim Dekker hoopt dat het fatsoenlijke deel van de Kamer niet in debat gaat over wat fatsoen is, maar soeverein afstand neemt van onfatsoen. En hij vraagt om gebed voor Frans Timmermans.

Zo sensationeel is dat boek van David de Vos niet, al suggereert hij het graag

Evangelisch prediker David de Vos prijst zijn verhaal aan als ‘het meest gedurfde en ongefilterde boek over de christelijke wereld dat je gaat lezen’. Verkooppraat, volgens Reina Wiskerke.

Kelly Keasberry is theoloog en pastoraal medewerker bij ziekenhuis AZ Monica in Deurne en Antwerpen.

Ambtenaren, managers, artsen of docenten: grijp eens wat vaker naar de gieter

Voor mij als ziekenhuispastor was het uitsterfbeleid niet om aan te zien, schrijft Kelly Keasberry. Na werktijd besloot ik tot een reddingsoperatie. Gewapend met een gietertje, een schaar en een emmer van de schoonmaker.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten verstommen, gaat je binnenwereld aan de gang

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten zijn verstomd, gaat je binnenwereld aan de gang. Het is mij lang gelukt dat uit de weg te gaan, schrijft Anita Zeldenrust. Drukte is een statussymbool.

nd

In Amsterdam zit een witte duif klem. Hoe kan ik de vogel nog redden? Klimmend, via de regenpijp?

Wat doe je als je ziet dat er een vogel verstrikt is geraakt in een net? Op één-hoog? Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Maar er is toch hoop.

George Harinck is rector magnificus aan de Theologische Universiteit Utrecht.

Laat kinderen weer sleutelteksten uit de Bijbel, de geschiedenis en de literatuur uit het hoofd leren

Het is ronduit zonde dat we tegenwoordig bijna niets meer uit ons hoofd leren. Want wat je niet bezit, kun je jezelf niet herinneren. Zorg daarom voor een goed gevulde binnenkamer, stelt George Harinck.

Hans Werkman

Bezwijkt in christelijke gedichten de poëzie 'onder de last van de boodschap'?

Lieddichter Ad de Besten was een meelevend christen, maar christelijke poëzie, moest dat zonodig? Hij las het werk van enkele christelijke dichters en constateerde dat dit wantrouwen geen nieuw voedsel heeft gevonden.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Nederlandse benadering van mensen met twijfels over hun gender wordt steeds meer bekritiseerd

Het beleid om jonge mensen met genderdysforie met puberteitsblokkers te behandelen, wordt in steeds meer landen herzien, ziet Bart Jan Spruyt. Hij betreurt dat die kentering bij Nederlandse politici niet doordringt.

beeld nd

Hoe maak je van duurzaam leven een vrolijke worsteling? We kunnen leren van Psalm 119

Duurzaam leven voelt soms als gerommel in de marge, ervaart Alexander Bosma. Het is makkelijk om het dan maar te laten, terwijl je ervan overtuigd bent dat het moet. Hoe maak je er toch een vrolijke worsteling van?