André Zwartbol: XS4all moet blijven (al weet ik ook best redenen waarom niet)
Afgelopen maand tekende ik als een van de 49.000 mensen de petitie ‘XS4all moet blijven’. Lekker belangrijk, zult u zeggen. Een internetprovider. Een draadje koper. Da’s waar, maar wel een provider die kritische media in het buitenland ondersteunde, een meldpunt kinderporno startte, zich verzette tegen de overheid toen die de privacy aantastte en nog wat van dat soort dingen. Daarom dus.
Vijf jaar geleden verbood moedermaatschappij KPN al dit activisme. Vanaf dat moment was het eigenlijk een gewone provider, maar waar nog altijd de geur omheen hing van innovatie (het bedrijf was een van de eerste internetaanbieders). Deze maand werd bekend dat Xs4all helemaal opgaat in moederbedrijf KPN, dat al zijn merken onder één naam wil brengen. Is goedkoper … voor het bedrijf.
Vorige week ging een groep actievoerders op gesprek bij KPN. Maandagavond kwam in Amsterdam de trouwste groep sympathisanten bij elkaar om te kijken of er een doorstart mogelijk is.
Ik liet het afweten. Mijn idealisme is begrensd. En laat ik meteen ook wat nadelen van Xs4all noemen.
Om te beginnen is Xs4all is een nogal onhandige naam. Als je het uitspreekt, omdat iemand je e-mailadres wil noteren, schrijven ze het geheid verkeerd.
Ik heb verder nogal eens een vraag gesteld aan hun technische helpdesk en regelmatig gemerkt dat de aangedragen oplossing toch niet werkte. Als je dan terugbelde, en een andere medewerker aan de lijn kreeg, hoorde je een heel ander advies. Wat dan meestal weer wél werkte.
En dan nog iets: het modem van Xs4all, de Fritzbox, schijnt de absolute top te zijn. Maar mijn handsfree telefoons deden het maandenlang niet, omdat het allernieuwste modem daar niet goed mee kon omgaan. Het wachten was, zeiden ze bij de helpdesk, op een update van de fabrikant van het modem. Meer konden ook zij er niet aan doen. Op een gegeven moment had ik twee modems, een voor internet en eentje om te bellen.
Waarom tekende ik dan die petitie? Ik houd niet van groot. En ik houd niet van reacties als die van KPN na het gesprek met de actievoerders: we hebben geluisterd, we begrijpen de emoties en we staan open voor dialoog. Om vervolgens te zeggen dat alles gewoon doorgaat. Het staat me tegen dat bedrijven dingen doen die je niet leuk vindt, waar je niet om hebt gevraagd, en incalculeren dat de meeste klanten toch wel zullen blijven. Dan is een klein schopje tegen de schenen het minste wat je kunt doen.