Luister naar

'Nederlandse kerk kan niet zonder uitzenden zendingswerker'

Nieuws
‘Een kerk die geen zendingswerker uitzendt, verliest contact met de wereldkerk en wordt provinciaal’, zegt GZB-directeur Jan Ouwehand. Zaterdag wordt de jaarlijkse dag van de zendingsbond gehouden.
Eline Kuijper Gerhard Wilts
vrijdag 15 maart 2019 om 03:00
'Nederlandse kerk kan niet zonder uitzenden zendingswerker'
'Nederlandse kerk kan niet zonder uitzenden zendingswerker' gzb

Driebergen-Rijsenburg

Het blijft nodig om mensen te sturen naar het zendingsveld, vindt Jan ­Ouwehand, directeur van de Gereformeerde Zendingsbond (GZB). Opleidingen ter plaatse financieren of theologen vanuit Nederland via internet opleiden, kan dat nooit vervangen.

De zendingsorganisatie, werkzaam binnen de Protestantse Kerk in Nederland, houdt zaterdag voor de 106e keer haar landelijke dag, in de Midden Nederland Hallen in Barneveld. Op dit moment zendt de GZB 45 zendingswerkers uit voor zo’n zes tot acht jaar. ‘We zenden mensen uit op basis van de behoefte van de lokale kerken waarmee we samenwerken. Als zij bijvoorbeeld iemand nodig hebben die de theologische opleiding kan ondersteunen, of juist de lokale gemeente kan versterken, zoeken wij daar iemand bij. We willen niet een lokale predikant wegdrukken door daar een Nederlander neer te zetten.’ Het blijft nodig om mensen te sturen, benadrukt Ouwehand. ‘Het is niet altijd mogelijk om geld te geven zodat de lokale kerk iemand kan aanstellen, want dat geld komt vaak pas binnen door persoonlijke sponsoring van zendingswerkers.’

Bovendien heeft het werken met mensen uit een andere cultuur vaak meerwaarde. ‘Dit jaar komt er een voorganger uit Malawi naar de GZB-dag (zie kader). In dat land hebben we afgelopen jaren geprobeerd de moslimgemeenschap te bereiken. Toen Steven Paas daar een jaar of tien geleden als zendeling kwam, deden de lokale kerken dat nog niet. Hij heeft dat thema op de kaart gezet. Honderden moslims zijn lid geworden van de lokale kerk.’

toewijding

De GZB zet tegenwoordig ook in op internetzending, maar ook dat kan het zenden van mensen niet vervangen, zegt Ouwehand. ‘Als je mensen zendt, ga je een langdurige verbintenis aan. Door aanwezig te zijn, laat je toewijding zien aan de gemeenschap. Voor de lokale kerk is een zendeling vaak een teken van wereldwijde betrokkenheid.’

Als zij vervolgens weer terugkomen in Nederland, hebben zendelingen volgens Ouwehand de kerk hier veel te bieden. ‘Veel mensen die terugkomen uit het buitenland, wijzen op de eenvormigheid van Nederlandse gemeenten. Ze zetten zich in voor diversiteit of raken betrokken bij een internationale kerk. Een kerk die geen zendingswerker uitzendt, verliest contact met de wereldkerk en wordt provinciaal. We moeten niet alleen vragen of het nut heeft om mensen uit te zenden, maar tegen hen zeggen dat we willen leren van de ervaringen die zij hebben opgedaan.’ <

avontuur met God

Iljo de Keijzer uit Wageningen is theologisch directeur van ABCCOP, een alliantie van christelijke gemeenten op de Filipijnen, namens de GZB.

‘Wat bezielt me om zendeling te worden op de Filipijnen? – dat vroeg ik me af toen ik in 2005 als chemisch ingenieur naar Manilla vertrok. Maar het is mijn tweede thuis geworden. Ik heb vrienden, mensen die me als familie behandelen, zie kerken opstarten en opbloeien. Ik mag predikanten en kerkleiders toerusten hun werk te doen, in verafgelegen gebieden. Het is het helemaal waard.

Als ik in Nederland ben tijdens de jaarlijkse zendingsdag is het fijn zo veel mensen te ontmoeten die iets met zending hebben. Ook het moment dat alle zendelingen naar voren geroepen en toegezongen worden, is heel speciaal. Hoewel we het ook gewoon heel leuk vinden elkaar te ontmoeten. Bemoediging ervaar ik op een moment dat ik er even doorheen zit, en God iemand helemaal in Nederland aanraakt om via e-mail, Facebook of WhatsApp je “zomaar” een berichtje te sturen met een boodschap die ik precies nodig had. Ik maakte mee dat verschillende donateurs gelijktijdig stopten, maar mijn vrees dat ik volgend jaar niet meer genoeg zou krijgen voor mijn werk was ongegrond: iemand die ik “zomaar” ontmoette en niets verteld had over mijn financiële zorgen, maakte ongevraagd een bedrag over dat precies genoeg was om het gat te dichten.

Als familie in Nederland ziek is, en je niet even langs kunt gaan, vind ik dat moeilijk. Na veertien jaar voel ik me soms een mengsel van twee culturen. Een Filipino zal ik nooit worden, maar ik ben ook geen standaard ­Nederlander meer. Het maakt dat ik me thuis kan voelen in twee culturen, maar ook dat het soms moeilijk is iemand te vinden net als ik. Zending is niet allemaal treurnis, maar vooral een mooi avontuur met God.’

moslims bekeerd

Yunusu Mataka is de zoon van een vooraanstaand imam in Malawi. Hij groeide op als moslim en is nu christelijk predikant.

‘Het was voor de islamitische gemeenschap heel bijzonder dat ik christen werd. In mijn dorp was 90 procent van de mensen moslim. Mijn vader heeft veel bijgedragen aan de groei van de islam in het noorden van Malawi. Ik probeer nu juist het tegenovergestelde te doen, ik wil zijn werk omkeren.

Mijn leven is enorm veranderd toen ik christen werd op mijn negentiende. De liefde die christenen in hun hart hebben, heeft me geraakt. In de islam moet je iemand die je een klap verkoopt, terugslaan. Op school was er een jongen die mij telkens christelijke lectuur gaf. Of een bijbel. Telkens scheurde ik die aan stukken. Ik heb wel vier bijbels kapotgemaakt en weggegooid. Hij bleef van mij houden. Dat heeft me veranderd. Zelfs als ik hem sloeg, bleef hij me liefhebben. Hij bracht me tot Jezus.

Er is de afgelopen jaren veel veranderd in het contact tussen christenen en moslims. In januari werd bekend dat in Malawi in drie jaar tijd 641 moslims bekeerd zijn. Voor die tijd gebeurde dat niet. In het begin wisten christenen niet hoe ze met moslims in contact moesten komen. De meesten van hen dachten dat christenen en moslims in dezelfde God geloven. Ze zagen de islam slechts als een andere denominatie. Christenen dachten dat moslims moeilijke mensen waren om te bereiken. Als je niet weet hoe het moet, is het inderdaad moeilijk. Toen de GZB kwam, hebben we een manier gevonden om moslims te bereiken. We hebben materiaal ontwikkeld, boeken en video’s gemaakt die we gebruiken voor evangelisatie. We leggen christenen uit wat het verschil is met de islam en we trainen hen om met hun buren in contact te komen. We vertellen dat Jezus Gods Zoon is. Dat Hij onze redder is, die ons verlossing schenkt. De christelijke God is genadig. Alleen de Bijbel heeft een boodschap van hoop op verlossing voor alle volken.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Patrick van der Linden (48), Niels Stouten (30) en Lia Verhaar (46)

De muziek van Bach verwondert deze mensen: 'De Johannes-Passion laat Jezus al 300 jaar als Heer zien'

De Johannes-Passion van Bach bestaat 300 jaar. Daarom wordt het stuk dit jaar extra vaak uitgevoerd tijdens de passietijd. Drie liefhebbers over hun ervaringen: 'Al ken ik het stuk goed, elke uitvoering is weer anders.'

De helft van de Duitse bevolking vindt dat het dansverbod op Goede Vrijdag wel wat versoepeld mag worden.

Waarom dansen op Goede Vrijdag is verboden in Duitsland en dat voorlopig zo blijft

Dansen in discotheken is op Goede Vrijdag verboden in Duitsland. Lang niet iedereen is het eens met het ‘dansverbod’. Toch blijft het van kracht. ‘Juist in onze tijd is het goed om even stil te staan.’

Petraeus werd uitverkoren om de serie te schieten, onder andere in de Armeens Apostolische Kerk Surp Hoki.

Voor zijn bekroonde fotoserie bezocht Bram 36 migrantenkerken. 'Soms is het prachtig, soms totale herrie'

Zesendertig zondagen ging fotograaf Bram Petraeus naar een migrantenkerk. Voor zijn fotoserie krijgt hij de Zilveren Camera 2023, een journalistieke prijs. 'Na een paar zondagen heb ik toch maar oordopjes meegenomen.'

Job Aantjens en Gerrita van de Haar komen uit dezelfde reformatorisch traditie, maar gaan verschillend om met hun homoseksualiteit.

Allebei christen en homo: Job leeft celibatair, Gerrita heeft een relatie. 'God geeft mij hier rust over'

Wat doe je als je als jonge christen ontdekt dat je homo bent? Job Aantjes (20) en Gerrita van de Haar (32) in gesprek over hun ervaringen. ‘Niet al mijn familieleden komen nog op de koffie, nu ik samenwoon met een vrouw.’

Afbeelding

Kleurrijk nieuw jaar voor hindoes

Ieder jaar in februari of maart breken grote delen van India uit in een kleurrijke feestvreugde. Tijdens het Holi-feest vieren hindoes zowel nieuwjaar als de overwinning van het goede op het kwade, van de lente op de winter.

Blindentolk Hilbert Geerling tolkt live bij The Passion in Zeist op 28 maart

Dankzij Hilbert kunnen ook blinden The Passion 'zien'. 'Het werkt als een tierelier'

Kippenvel krijgen van The Passion terwijl je het niet kunt zien. Blindentolk Hilbert Geerling maakt dat mogelijk op Witte Donderdag. ‘Als iedereen begint te lachen, moet ik zorgen dat een blinde op hetzelfde moment lacht.’