Ruimte voor de nieuwe stad

Het havenfront aan het IJ. Op de plek waar vroeger het Centraal Station stond, ligt een dijk, en de vroegerehavens zijn overdekt door tientallen meters hoge kunstmatige duinen. Schepen lossen hun waar langs futuristische steigers in het IJ. Wie de stad uit wil kan via een tunnel onder het water naar Schiphol en dan per vliegtuig verder. |beeld Stadsarchief Amsterdam Achtergrond
Het havenfront aan het IJ. Op de plek waar vroeger het Centraal Station stond, ligt een dijk, en de vroegerehavens zijn overdekt door tientallen meters hoge kunstmatige duinen. Schepen lossen hun waar langs futuristische steigers in het IJ. Wie de stad uit wil kan via een tunnel onder het water naar Schiphol en dan per vliegtuig verder. |beeld Stadsarchief Amsterdam

30.000 inwoners in 1570, 60.000 in 1600. 100.000 in 1622, 200.000 rond 1700. Een stad die zo snel groeit, moet in korte tijd zijn uitgebreid. In die jaren kreeg Amsterdam zijn befaamde grachtengordel. De stad wijdt er dit jaar enkele tentoonstellingen aan.

5 maart 1613 was een bijzondere dag voor Amsterdam. Op die dag werd begonnen met de aanleg van nieuwe wallen, ver buiten de stadsgrenzen van toen. Daarbinnen werden drie evenwijdige grachten gegraven en daartussen kwam ruimte voor duizenden nieuwe woningen. De grond werd in regelmatige stukken verkaveld, die verkocht werden aan mensen die hier wilden gaan bouwen. Het was niet voor het eerst dat de stad werd uitgebreid, het plan uit 1613 wordt de Derde Uitleg genoemd. Dat betekent dat er ook een eerste en een tweede waren. wijde boog Wie een stadsplattegrond uit 1544 bekijkt, ziet …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?