Bij reclamemakers gaat niets boven de mens uit

Religieuze symboliek is populair onder reclamemakers. De 'hand van God' in een spotje van telecombedrijf Versatel is wat dat betreft het laatste voorbeeld. Reclamebureaus begrijpen weinig van de gevoeligheid bij christenen of zijn niet bereid daarmee rekening te houden. Meestal is het gewoon onbenulligheid. ,,We wilden absoluut niet controversieel zijn. We wilden gewoon het publiek entertainen.''
Bij SOA-Aids Nederland begrijpen ze er eigenlijk nog steeds niets van. In juni 2004 begon de stichting een grote campagne om veilig vrijen onder de aandacht te brengen. In een radiospotje viel het woord 'tsjezus', wat verscheidene klachten en zelfs Kamervragen opleverde. Volgens campagneleider Filippo Zimbile is de vloek bij het maken van de radiospot niemand opgevallen. ,,We hebben de campagne getest bij jongeren en ouderen, maar pas na de eerste klacht viel het ons op. Dan denk je wel: dat kan verkeerd vallen. Daarover hebben we nooit nagedacht.''Het onbenul was zo groot, dat Zimbile ook als …
Dit is 4% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?