Boeddhabeeld onder de tafel

Een bolle buik en een zogenaamd vredige blik. Om de Boeddhabeeldentrend die nu al een paar jaar duurt kun je niet heen. Overal kom je ze tegen. Bij de Blokker en Xenos, in wellnessresorts, hotels en tuincentra. Echte beeldenstormgevoelens roepen ze niet op, hoewel sommige mensen zich er wel erg aan storen.
Zoals Piet en Lennie Guijt uit Zoetermeer. Ze dronken onlangs een drankje op een terras bij een restaurant. Toen een van hen even naar het toilet ging, stond daar op een tafeltje een Boeddhabeeldje. Ik heb dat beeldje in een vooroverliggende pose onder het tafeltje op de grond geplaatst.
rust
De exotische beelden zijn zo populair, omdat ze rust zouden uitstralen. Het echtpaar Guijt denkt eerder dat mensen narigheid over zich heen halen. Indien mogelijk spreken we de bewoner of ondernemer erop aan. Bij winkels of restaurants hebben die de beelden hebben staan, willen ze bij voorkeur niet kopen of eten.
Er zijn meer mensen die een hekel hebben aan de beelden en dat laten merken. Hetty Vree uit Pesse verrichtte onlangs een daad van protest in een bed & breakfast in Twente, toen ze op de vensterbank Boeddha ontwaarde. Ik heb het onder in de kast gezet en toen we weggingen weer in de vensterbank.
buik
Wim Janse uit Grijpskerke weet dat sommige mensen het beeld even over de buik aaien. Want dat zou energie, moed en kracht geven. Een ander aait het beeld om een wens uit te laten komen. Janse vindt dat klinkklare afgoderij en stapte dus onlangs op de bedrijfsleider van Intratuin in Koudekerke af om hem te verzoeken de beelden uit het assortiment te verwijderen. De man is van de gereformeerde gemeente en vond mijn klacht meer dan billijk. Hij zou het doorgeven aan de landelijke inkoopvereniging.
Anje van Dijk gaat niet zover dat ze winkels met Boeddhabeelden mijdt. Maar toen haar schoonheidsspecialiste ineens zon beeld had staan en vervolgens de hindoeïstische gezondheidsleer Ayurveda ging aanprijzen, besloot ze er niet meer naartoe te gaan.
yoga
Zo ging het ook bij Ria van den Berg. Die wilde eerst geen aandacht schenken aan het Boeddhabeeld op de balie van haar Slender You Fitnessclub. Ook omdat de rooms-katholieke eigenaresse had gezegd geen relatie te hebben met het boeddhisme. Maar na verloop van tijd vroeg ze opeens: Ria, is yoga niet iets voor jou? Het waren heerlijk relaxte oefeningen, maar na afloop kregen we een stencil mee. De tekst ging over naastenliefde gebaseerd op het goede in je. Van den Berg schreef zich daarna uit.
Soms heeft een enkel protest een maximale uitwerking. Zoals in het geval van een vegetarisch restaurant in de meditatie-woonwijk in Lelystad. Eigenaar Guus Schilder had twee kaarsen in de vorm van een Boeddha staan. Twee vaste gasten, volgens hem op streng-reformatorische grondslag, stoorden zich eraan. Ze keerden de beide Boeddhas om. Schilder: Ik ken een beetje hun antigevoelens bij die beelden, en mij maakt het weinig uit. Dus ik heb die kaarsen maar naar de Kringloopwinkel gebracht.
christen
Kees Bonnet uit Leiden moet een beetje lachen om de vraag hoe je als christen om moet gaan met Boeddhabeelden. Hij vindt het een gekke vraag. Zijn huis staat vol met beelden. Van een Boeddhabeeld uit Thailand, een madonna uit Zwitserland tot een beeldengroep van De vlucht naar Egypte uit Volendam en een heuse icoon van Elia. Wat deze beelden met hem doen? Bonnet: Niets. Wij hechten er geen waarde aan, in de zin van magische krachten.
waar ligt de grens?
Massas christelijke Nederlanders gaan naar landen als Thailand en bezoeken daar tempels. En wie bezoekt op Java niet de Borobudur? Waar ligt de grens, vraagt Gert Hofsteenge uit Rotterdam zich af. Wat te doen met al onze musea die vol staan met oude religieuze en veelal niet-christelijke kunst? Mijden? Zelf ziet hij dit als mogelijke oplossing.
Er wordt tegenwoordig steeds vaker gesproken over hoge cultuur en lage cultuur. Onder de eerste vallen onder meer musea, tot de tweede behoren in dit geval de winkels en restaurants. Kortom: de hoge cultuur wel en de lage cultuur niet?
Jan Wietsma legde tijdens een werkbezoek in Hongkong deze grens. Het grootste Boeddhabeeld ter wereld was indrukwekkend. Tegelijkertijd vroeg ik mij af: waarom buigen mensen hiervoor? Daarna werd in een museum op een Efteling-achtige manier het verhaal van Boeddha verteld. Na afloop mocht je een wens doen. Ik en mijn medereizigers die christelijk waren liepen direct naar de uitgang.
gevaarlijk of niet?
Henk Loonstra (74), een nuchtere vrijgemaakt-gereformeerde Fries uit Hardegarijp, moest even dubben of hij zou vertellen wat zijn christelijk-gereformeerde dochter zes jaar geleden heeft beleefd. Met zijn verhaal wil hij waarschuwen, want er gebeurden veel vreemde, onverklaarbare dingen bij zijn dochter thuis.
s Nachts merkte ze dat er iemand aanwezig was. Gordijnen bewogen en lampen gingen aan. Een logé sliep eens op zolder en kreeg de schrik van zijn leven toen hij naar de trap liep om naar beneden te gaan. Hij kreeg een duw. Nog net kon hij zich vastgrijpen aan de leuning. Verder was een vriendin van mijn dochter overleden, een gelovige vrouw. Naast haar rouwkaart op de piano stond een brandend waxinelichtje op veilige afstand.
Maar toen ze met haar man van boven naar beneden kwam, stond de kaart in brand! Loonstra: Op een gegeven moment vertrouwde mn dochter het niet meer in haar eigen huis en wilde verhuizen. Ze zocht hulp bij haar predikant. Die verwees haar naar een groep christenen die daarmee ook te maken hebben gehad. Bij haar thuis heeft die groep een kringgebed gehouden. En later zetten de twee predikanten van haar gemeente de ramen open om de boze geesten weg te bidden.
Totdat hun ogen vielen op dat beeldje, ooit cadeau gekregen van een kennis uit België. Nadat het was verwijderd, is er niets vreemds meer gebeurd. Ook die eigenaardige schroeilucht die er altijd hing, terwijl er niets brandde, was weg.
Ook Lou Louwerse (73) uit Oostkapelle heeft occulte dingen gezien. Tijdens een evangelisatiecampagne in Goes sprak hij een vrouw die zich zorgen maakte over haar mensenschuwe zoon van 14 jaar. Toen we het huis binnenkwamen, zagen we direct dat beeld. Er gebeurden mysterieuze dingen in dat huis.
Telkens als die jongen naar beneden kwam, draaide de bureaustoel die van zijn (weggelopen) vader is geweest een halve slag naar hem toe. Terwijl er niemand op zat. Die man was met kwade praktijken bezig geweest. Nadat die jongen zijn hart aan Jezus had gegeven, heeft die stoel nooit meer bewogen. Het bijna een meter hoge Boeddhabeeld is naar de stort gebracht en kapotgeslagen. De werklui daar riepen nog: Dat moet je niet doen, want daar kun je nog mensen blij mee maken.
Over dit artikel werd meegedacht door lezers. Wilt u ook meedenken over artikelen? Ga naar ndmeedenken.nl of mail naar meedenken@nd.nl