Luister naar

Grote bedrijven volgen uw sporen

Nieuws
Op zaterdag 7 oktober 2017 was ik met mijn vrouw in Parijs. We waren van 13.06 uur tot 13.50 uur bij de Champ-de-Mars, het park voor de Eiffeltoren. Na een wandeling van elf minuten waren we van 14.36 uur tot 15.11 uur in de Jardins du Trocadéro, aan de andere kant van de Seine. Na een uurtje rondwandelen gingen we om 16.03 uur via metrostration Grenelle verder de stad in. Uiteindelijk liepen we die dag zo’n 11,7 kilometer.
Sjoerd Mouissie
zaterdag 30 december 2017 om 03:00

Voordat u denkt dat ik tijdens een fijn weekendje weg met een notitieboekje rondloop om dit soort gegevens te noteren: wees gerust, dat is niet zo. Dat doet Google voor me. De opsomming die ik net gaf, komt van de website http://history.google.com. Wie zijn smartphone meeneemt op vakantie, de ‘locatieservices’ laat aanstaan en af en toe Google Maps gebruikt, kan zijn reisgeschiedenis daar waarschijnlijk terugvinden. Niet alleen de looproutes en metroritjes, maar ook alle selfies die je op een bepaalde plek nam.

Op zich is daar natuurlijk niets mis mee. Het is zelfs leuk om met zo veel details terug te kijken op een weekendje weg. Maar toch is zo’n lijst een beetje confronterend en ongemakkelijk – ook voor iemand die, zoals dat heet, ‘niets te verbergen’ heeft. Waarom? Omdat het je doet beseffen wat grote bedrijven allemaal over je weten. En dat is veel, erg veel.

Want wat doet iemand die zich niet lekker voelt? Die ‘googelt’ even de symptomen; best kans dat de zoekmachine als eerste weet dat u ziek bent, nog vóór uw partner of de huisarts. En is het u opgevallen dat Facebook opeens vriendschappen voorstelt met mensen die u kent, maar waarmee u online helemaal geen contact hebt? Dat u denkt: hé, hoe weten ze dat? Best kans dat iemand het hele adresboek van zijn smartphone naar Facebook heeft gestuurd om automatisch ‘vrienden te zoeken’. Als uw telefoonnummer in dat adresboek staat, weet Facebook genoeg.

Ontkomen aan de datahonger van grote sociale media is erg moeilijk. Wie gratis diensten gebruikt, betaalt bijna altijd met zijn gegevens. Wat is ertegen te doen? Daarover zijn al diverse boeken verschenen, bijvoorbeeld van de Consumentenbond. Oplossing nummer één: geen ‘gratis’ diensten als sociale media gebruiken. Google heeft ook betaalde diensten, en dan gelden er opeens heel strenge eisen voor het verzamelen van gegevens. Gratis online gemak bestaat niet. U betaalt met uw privacy.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Marieke en Frankwin wonen in het Haagse klooster, naast het werkpaleis van de koning

Na drie jaar wonen in Azië moest de familie Colijn terug naar Nederland. Ze woonden overal en nergens, totdat ze een huurappartement vonden in het Haagse klooster. ‘Het voelde als op adem komen.’

Afbeelding

Vandaag vertelt: Wabe Bakker uit Leusden.

Afbeelding

Michelle (12) stuitert bij het zien van Formule 1: ‘Ik volg veel coureurs op Instagram‘

In de serie ‘Mag ik je telefoon even zien?’ geven jongeren hun - vaak dierbare - telefoon uit handen aan een journalist. Wat zegt hun telefoon over wie ze zijn en wat ze belangrijk vinden?

Afbeelding

Wil je extravert overkomen? Dan moet je snel antwoorden bij je sollicitatie

Iemand die kort pauzeert, voordat hij op een vraag antwoordt, wordt sneller als introvert beoordeeld dan iemand die onmiddellijk antwoord geeft. Dat schrijven onderzoekers. Hoe komt dat?

Afbeelding

Huisartsen Miranda en Eva zijn goede vriendinnen: ‘Onze band voelt als een vangnet’

Via hun Instagram-account Beroepsgeheimen delen ze anonieme verhalen uit hun spreekkamers. Privé zijn huisartsen Miranda Tjeerdsma-Kraan (34) en Eva Elbert-Haitsma (32) uit Friesland daarnaast hechte vriendinnen.

Afbeelding

Annemiek wil haar werk doen ‘zoals Jezus deed’: ‘Mensen opzoeken en helpen met hun problemen’

Als ambulant begeleider bij Stichting Ontmoeting helpt Annemiek Bolle (22) midden in Rotterdam Kralingen mensen hun leven weer op de rails te krijgen. ‘Ik ben altijd weer verrast hoeveel we als mensen gemeen hebben.’