Recensies jeugdboeken

Annette van der Plas
woensdag 25 november 2015 om 03:00
Recensies jeugdboeken
Recensies jeugdboeken

Bakker Boef, Saar Sloddervos

Berdie Bartels. Uitg. Zwijsen, Tilburg, 2009 en 2015. Zoeklicht dyslexie. 50 blz. AVI-E4 en AVI-M4. € 14,50 en € 11,95 8+

Steeds meer uitgeverijen geven boeken uit speciaal voor dyslectische kinderen. Vaak met een voor hen ontwikkeld lettertype, waardoor ze makkelijker zouden kunnen lezen. De boeken uit de serie Zoeklicht Dyslexie van uitgeverij Zwijsen hebben naast het lettertype nog meer aanpassingen. De auteurs lezen op de bijgeleverde luister-cd’s het eerste hoofdstuk voor. Moeilijke, vetgedrukte woorden staan op uitvouwflappen verbeeld.

De serie verschijnt sinds 2009 en ieder jaar komen er delen bij. In Bakker Boef – het eerste deel – willen Jasper en Kim een taart bakken voor hun bijna jarige moeder, maar helaas mislukt hun eigen exemplaar. ’s Avonds laat sluipen ze daarom naar het huis van hun bakker en klimmen door een raampje naar binnen. De bakker verbergt daar iets groots onder een doek. Voordat ze ontdekken wat het is, betrapt de eng uitziende bakker hen. De volgende dag zijn de kinderen kwijt. Wat heeft Bakker Boef met hen gedaan? Het verhaal is spannend, ondanks het gebruik van eenvoudige taal en korte hoofdstukken. Dat aangepaste taalgebruik is waarschijnlijk de grootste meerwaarde voor dyslectische kinderen. Er is namelijk niet wetenschappelijk bewezen dat het speciale lettertype werkt. En of het voorlezen van een enkel hoofdstuk leidt tot meer leesplezier is ook de vraag. Wat het lezen voor hen echt leuk maakt, zijn interessante boeken die leestechnisch eenvoudig zijn, maar aansluiten bij hun belevingswereld. De grote, duidelijke kleurenillustraties helpen bij een mooie leeservaring. Het meest recent verschenen deel van de serie, Saar Sloddervos, is inmiddels net uit. Door alle extra’s zijn de boeken wel iets duurder dan gemiddeld.

Colafonteinen en spetterende verfbommen

Jesse Goossens en Linde Faas. Uitg. Lemniscaat, Rotterdam 2015. 105 blz. € 16,95 (t/m 5 december € 12,50) 8+

Het thema van de Kinderboekenweek ‘Raar, maar waar’ inspireerde dit jaar auteurs om boeken over proefjes en experimenten te schrijven. De 48 proeven in Colafonteinen en spetterende verfbommen vallen op door hun spectaculaire effecten. Voor de uitvoering zijn naast makkelijk te vinden spullen, zoals zout en olie, ook wat minder bekende ingrediënten nodig, bijvoorbeeld borax en baking soda. Niet alleen de proef wordt uitgelegd, maar ook de werking. Een aantal experimenten zorgt bijvoorbeeld voor de vorming van koolzuur. Er zijn veel onbekende proeven. Hoe maak je een badbruisbal, een knalraket van een buisje of een lavalamp? En hoe laat je een meloen exploderen? Wanneer de experimenten voor troep zorgen – en dat is nogal vaak het geval – staat dit er in symbolen bij aangegeven. En natuurlijk is uitvoering ‘geheel voor eigen risico’. Er valt veel te ontdekken in dit mooi vormgegeven en grappig geïllustreerde boek. Voor de echte jonge uitvinder een aanrader.

Gompie de goudvis

Okkie Noordhuis-Noordhof. Uitg. Mes, Vierhouten 2014. 59 blz. € 6,25 4+

Met Gompie de goudvis schreef Okkie Noordhuis-Noordhof alweer het elfde boekje voor kleuters en beginnende lezers met een dier in de hoofdrol. De avonturen van Gompie zijn eenvoudig en sluiten aan bij de dagelijkse leefwereld van jonge kinderen. De ‘ik-schrijfstijl’ brengt ze dichtbij. Zo maken we mee hoe de vis zich voelt als de viskom van de kast af is gestoten. ‘Daar lig ik dan… Op de grond. Zonder water. O, wat erg! Want zonder water kan ik niet leven. En dan dat scherpe glas om me heen… Brr!’ Een loerende kat zorgt voor nog meer spanning. Het verhaal ademt een warme, positieve sfeer uit. Wel kan de schrijfstijl bondiger, wordt er iets teveel uitgelegd, waardoor de vaart soms uit het verhaal gaat. ¦

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Rike Platenkamp: 'De poppetjes hebben in de loop der tijd een hele ontwikkeling doorgemaakt.'

Rike spaart 'saai' speelgoed. 'Met het aapje van de rommelmarkt is het allemaal begonnen'

Rike Platenkamp (72) heeft 8500 verschillende drukpoppetjes, misschien wel de grootste collectie ter wereld. 'In de loop der tijd hebben de poppetjes een hele ontwikkeling doorgemaakt, dat vind ik leuk om te zien.'

'Museum Buren & Oranje is ontstaan vanuit een privécollectie.'

Uit de hand gelopen Oranje-verzamelingen: een nieuw seizoen voor Oranjemusea

De twee grootste Oranjemusea in Nederland openen in april hun deuren weer. In Diepenheim en Buren kunnen bezoekers vitrines boordevol borden en bekers bewonderen. 'De musea zijn ontstaan vanuit een privécollectie'

Cor Visscher: 'Het doet me verdriet als ouderen op zondag niet naar de kerk kunnen gaan.'

Cor (76) regelt de autorijdienst in zijn kerk: 'Soms moesten er een paar rollators mee in de kofferbak'

Cor (76) coördineert de autorijdienst van de kerk: 'Aan de telefoon vraag ik aan de kerkganger die opgehaald wil worden: ‘Wie denk je dat de chauffeur wordt, raad eens?’'

Matteo van der Grijn speelt Petrus in The Passion. 'Ik was vereerd dat ik werd gevraagd. Het is een groot, jaarlijks, breed toegankelijk evenement waaruit mensen houvast halen. Het heilige verhaal wordt heel concreet gemaakt: vrienden die onvoorwaardelijk voor elkaar gaan.'

Matteo van der Grijn speelt in The Passion. 'Ik ga nu ook het paasverhaal aan mijn kinderen voorlezen'

Acteur Matteo van der Grijn (43) hangt tussen geloof en ongeloof in. In The Passion speelt hij Petrus. ‘Het kan zomaar zijn dat er iets is.’ Jaarlijks leest hij zijn kinderen het kerstverhaal uit Lucas 2 voor.

Barend Schuurman: 'Als er straks één jongere is die mede dankzij het jeugdwerk in God gaat geloven, een fijne relatie krijgt en gewoon een mooi leven, dan is mijn inzet de moeite geweest.'

Op zijn werk in de bouw praat Barend over zijn geloof. 'Ik bid voor m'n eten en dan ontstaan er gesprekken'

In zijn werk als timmerman leert Barend Schuurman (26) graag jonge gastjes de kneepjes van het vak. Ook in zijn kerk investeert hij in tieners, als jeugdleider. ‘Je moet niet proberen cool te doen, dan lig je eruit.’

Wilma Wolff: ‘Zodra ik de drempel overga, ben ik thuis.’

Wilma voelt zich thuis in Nederland. 'Inmiddels zou ik niet meer in Suriname kunnen aarden'

Op haar 47e ging Wilma Wolff (81) op vakantie naar Nederland en bleef voor de liefde. Ondanks enkele hobbels voelde ze zich snel thuis in Rotterdam. Ze geniet er elke dag van haar flat van 80 vierkante meter.