Luister naar

Bewust onlineshoppen beter voor het milieu

Nieuws
De opkomst van onlinewinkelen heeft ertoe geleid dat er meer pakketjes worden verstuurd. Wat kun je zelf doen om producten zo milieuvriendelijk bezorgd te krijgen?
Petra Noordhuis
woensdag 30 januari 2019 om 03:00
In drukke steden is een fietskoerier vaak sneller dan de auto.
In drukke steden is een fietskoerier vaak sneller dan de auto. istock en fietskoeriers

‘Ik zou bij onlinebestellingen graag kunnen aangeven: ik heb geen haast met de bezorging, het mag ook vijf dagen later. Dus u kunt deze bestelling combineren met andere leveringen bij mij in de buurt om milieu en arbeidstijd te besparen. En dat hoeft van mij niet goedkoper.’ Dit idee dat Johan Oost op LinkedIn opperde, kreeg veel bijval. Hij attendeerde het Nederlands Dagblad op zijn voorstel. Maar leidt het langzamer bezorgen van pakketjes inderdaad tot milieuwinst?

Pakketbezorging is geen groot milieuprobleem, benadrukt Walther Ploos van Amstel, voor hij antwoord geeft op de vraag. Hij is lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Slechts 4 procent van de bestelbusjes die in woonwijken rijden, is volgens hem een pakket-auto. ‘Let maar op: als je een bestelbus in je buurt ziet, zit er meestal een imperiaal op het dak. Dat betekent dat de bus wordt gebruikt voor het vervoeren van materialen voor verbouwingen.’ Daarnaast rijden er volgens hem veel busjes rond van supermarkten bij wie je online kunt bestellen. Verder komen er veel servicemonteurs langs, omdat we meer en ­ingewikkelder apparatuur in huis hebben, somt Ploos van Amstel op. Ten slotte komen er busjes van de thuiszorg in de wijk en voor de ‘seniorenmarkt’, met maaltijden, incontinentiematerialen en medicijnen.

Bezorging aan huis is niet per se slecht voor het milieu, zeker niet als mensen die voorheen met de auto naar de winkel gingen nu de boodschappen en andere aankopen thuis laten ­bezorgen, zegt de lector citylogistiek. ‘Zo is ­bekend dat iedere bestelauto van Albert Heijn zes autobewegingen bespaart.’

De voertuigen moeten wel elektrisch worden, want een auto die op diesel of benzine rijdt, stoot broeikasgas uit en vervuilt de lucht met fijnstof. Picnic bezorgt al volledig elektrisch, zegt Ploos van Amstel.

‘Dit bedrijf heeft kleine voertuigen, die goed passen in de maat van de straat.’ Ook Post.nl en DHL werken voorzichtig aan een schoner wagenpark.

onthaasting

Consumenten die begaan zijn met het milieu, willen bij een bestelling graag kunnen aanvinken dat het product langzamer bezorgd mag worden, merkt ook Ploos van Amstel. Mensen denken dat dit efficiënter is, maar het aantal ritten dat een pakketauto maakt, zal hierdoor volgens hem niet of nauwelijks afnemen. ‘Koeriers komen vaak in niet meer dan zes of acht straten en moeten toch elke dag met de auto die straten langs. Onthaasten is dus niet zo zinnig. Bovendien zijn webshops huiverig voor onthaasten.’

Het kan namelijk tot meer retouren leiden, legt hij uit. ‘Klanten die een product meteen krijgen, waarderen het hoger. Dit komt door cognitieve dissonantie, een gevoel dat we allemaal weleens hebben. Als je een domme aankoop hebt gedaan, kun je daarover tegenstrijdige gevoelens ervaren. Je vindt de jurk die je hebt gekocht bijvoorbeeld te duur, maar je vindt ook dat hij je erg goed staat. Wat mensen dan vaak doen, is de negatieve aspecten wegvegen en de positieve aspecten aandikken. Dit werkt alleen als je het product in handen hebt. Als de levertijden langer worden, neemt het percentage retouren toe. Je koopt bijvoorbeeld op vrijdagavond een duur jurkje, gaat zaterdagavond stappen en geeft veel geld uit en op dinsdag komt dat jurkje aan. De kans is dan groter dat je het jurkje terugstuurt. Webwinkels willen daarom die onthaasting niet.’ Als het aantal retouren wordt teruggedrongen, rijden de bezorgbedrijven minder met pakketten rond die ze niet kunnen afleveren. Als de pakketten ook nog kleiner worden, kunnen de koeriers met ‘lieve kleine voertuigjes’ de wijk in, zegt Ploos van Amstel. ‘In de pakketten zit nu vaak nog 80 procent lucht, doordat er standaard dozen worden gebruikt. Er zijn al webwinkels die verpakken on demand: van een rol karton wordt dan een verpakking op maat gemaakt.’

tips

Langzamer bezorgen heeft dus niet zoveel zin, het aantal retouren terugdringen wel, net als efficiënter verpakken. Hoe kun je bij het online winkelen dan wel proberen het milieu zo weinig mogelijk te belasten met de bezorging van je pakket?

Ploos van Amstel heeft drie tips:

? Bestel bij webwinkels die op afspraak bezorgen. ‘Nu kan de pakketauto vaak een kwart van de pakketjes niet bezorgen. Als het pakket niet bezorgd kan worden, moet het mee terug en moet de koerier nog eens bij je langskomen. Of hij levert het af bij een pick-uppoint zoals het postkantoor. Daar worden pakketten steeds vaker niet afgehaald, want bij lange levertijden haken consumenten af omdat ze gaan twijfelen over het product of om praktische redenen. Ik vind het eigenlijk wel logisch dat veel mensen niet thuis zijn op het moment van bezorging. Ik zou van geen enkele van mijn vrienden accepteren dat ze zonder afspraak langskomen en dan een briefje achterlaten met een bozig toontje. Waarom kan post.nl niet preciezer doorgeven wanneer de pakketbezorger er is? Of een webshop op afspraak bezorgt, zie je vaak pas in het betaalscherm. Dat is onhandig, maar als je één keer weet dat het mogelijk is, kun je vaker bij deze webshop bestellen.’

? Bestel bij webwinkels die je maten kennen. ‘Om retouren te voorkomen, kun je bestellen bij kledingwinkels die jouw maten kennen of die veel informatie geven over de afmetingen van de kleding. Ik bestel bij een webwinkel die mij heeft gescand, ze hebben mijn maten. Zulke webwinkels krijgen minder dan 10 procent retour. Bij Suit Supply kan dat bijvoorbeeld ook. Het loont voor webwinkels om te onderzoeken waarom producten worden teruggestuurd. Zo merkte een webwinkel die kleding heeft voor wat stevige vrouwen dat de laarzen vaak werden geretourneerd. Met name de kuit­omvang en de wreefomvang van de laarzen bleken bepalende factoren om ze wel of niet te nemen. Die maten moet je er dus bij zetten op de webshop en niet alleen de schoenmaat.’

? Bedenk dat de footprint van het bezorgen marginaal is, als je kijkt hoeveel CO2 het kost om het product te maken.

‘Je kunt je bij een product beter afvragen waar het vandaan komt, hoe het is geproduceerd en of je het wel nodig hebt.’ ¦

Fietskoerier bezorgt pakket CO2-vrij

In de drukke binnensteden is de fiets vaak sneller dan de auto, zegt directeur Marieke Snoek van fietskoeriers.nl. Bezorging per fiets is bovendien milieuvriendelijker. ‘In de stad worden bovendien de ‘dure’ kilometers gemaakt, met veel optrekken en afremmen. Die kilometers maken wij op de fiets en dat gebeurt CO2-vrij.’

Fietskoeriers.nl is een samenwerkingsverband van achttien fietskoeriersbedrijven. Ongeveer zeshonderd fietskoeriers bezorgen in meer dan dertig steden met de fiets pakketten. De koeriers rijden met bakfietsen – vaak puur op bruine boterhammen, maar steeds vaker met wat elektrische ondersteuning – en met aanhangfietsen. Buiten de steden vervoert het bedrijf de pakketten veelal met auto’s die op groen gas rijden. ‘We hebben tachtig auto’s, waarvan er zeven nog op diesel rijden. Die ruilen we op termijn ook in voor een groengasauto’, vertelt Snoek.

De groengasauto is momenteel de meest milieuvriendelijke auto voor het vervoeren van pakketten over een langere afstand, zegt Snoek. Met een elektrische auto kun je uitstootvrij rijden als je die oplaadt met groene stroom, maar voor het vervoer over lange afstanden is de elektrische auto volgens haar nog niet geschikt. ‘Dan moet je stops tussendoor maken om te laden en dat kost te veel tijd.’

Doordat er ook auto’s gebruikt worden kan Fietskoeriers.nl landelijke dekking bieden. Als een pakket bijvoorbeeld van Groningen naar Nijmegen moet, dan halen ze het pakket met de fiets op en brengen ze het naar een verzamelpunt aan de rand van Groningen. Met groengasauto’s gaat het naar het sorteercentrum in Nijmegen en het laatste stuk is weer voor de fietskoerier die het bij de klant bezorgt. De groengasauto’s worden zo vol mogelijk geladen, vertelt Snoek. Afhankelijk van de hoeveelheid pakketten, wordt een kleinere of grotere auto ingezet. Sommige webwinkels, zoals Wehkamp en Dille & Kamille, dragen uit dat ze kiezen voor fietskoeriers.nl. Bij andere webshops kom je fietskoeriers.nl pas in het betaalscherm tegen als potentiële bezorger van je pakket. Of de bezorging door fietskoeriers.nl duurder is dan door post.nl of DHL verschilt per webshop, zegt Snoek. ‘Grotere webshops krijgen soms bodemtarieven aangeboden waar wij niet tegenop kunnen.’ Het lukt Fietskoeriers.nl om 98 procent van de pakketten al bij de eerste poging bezorgd te krijgen. ‘Wij bezorgen ’s avonds tussen zes en tien, dan zijn er veel meer mensen thuis’, verklaart Snoek. ‘Daarnaast kun je tot op het laatste moment je afspraak wijzigen. Je kunt een ander adres of een ander tijdstip doorgeven via WhatsApp, telefoon, chat, sociale media en per mail.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Julia schrijft nummers over eenzaamheid, met een randje spiritualiteit. ‘Het is een herkenbaar gevoel’

Julia Rosenhart-Dinkelman (25) uit Velsen laat zien wat er in haar telefoon staat. ‘Het maken van nieuwe nummers is als het maken van een puzzel van muziek én tekst. Dat proces evolueert over verschillende weken.’

Afbeelding

Hoe communiceer je krachtig als leider? Vier tips van een communicatiecoach

De Amerikaanse spreker, schrijver en communicatiecoach Carmine Gallo onderzocht wat het geheim is van krachtige zakelijke communicatie en analyseerde hoe topleiders communiceren. Hij geeft vier technieken die goed werken.

Afbeelding

Zijn patiënten hielpen Dirk De Wachter door een zware periode: ‘Ben door het oog van de naald gekropen’

Toen psychiater Dirk de Wachter ernstig ziek was, hielpen zijn gezin, maar ook zijn patiënten en volkomen onbekenden hem erdoorheen: ‘U kent mij niet, maar ik ken u wel’, schreven ze. Hoe denkt hij over de zeven deugden?

Afbeelding

Mieke van Schie: ‘Je kunt veel betekenen voor cliënten door middel van tuinieren’

Mieke van Schie (62) uit Pijnacker. Zij bestiert een moestuin in ’s-Gravenzande waar mensen met psychische problemen tot rust komen door er met hun handen te werken.

Afbeelding

Vier winnaars van Heel Holland Bakt geven tips: wat kan ik bakken rond Sinterklaas?

Het is smullen deze weken: kruidnoten, speculaas en banketletters. De Heel Holland Bakt-winnaars gaan deze maand helemaal los: ‘Ik kan nog altijd kinderlijk blij worden van dit feest.’

Afbeelding

Hoe verbouw je natuur die je moet beschermen? Boswachter Jacob de Bruin: ‘Je wilt dit liever niet’

In het Fochteloërveen wordt ruim vijftig kilometer dijk aangelegd, om zeldzaam hoogveen te beschermen. Maar hoe verbouw je een natuurgebied dat zo fragiel is? ‘Als de kraanmachinist een slang ziet, moet hij me bellen.’