Fotograaf Mariëlle van Uitert: ‘Foute boel, ik wist het. Hoe scherp zal dat mes zijn?’

Interview
Als oorlogsfotograaf keek ze de duivel in zijn bek én bracht ze de kracht van vrouwen in beeld. In 2019 sloeg ze een nieuw pad in: ze volgt de terugkeer van de wolf. ‘Toen het dier mij opmerkte, keken we elkaar heel lang aan.’ Interactie zonder taal, dat gaat vanzelf bij Mariëlle van Uitert.
Hugo de Bruijne Hugo de Bruijne
zaterdag 28 mei 2022 om 03:48
Mariëlle van Uitert: 'Met pensioenopbouw ben ik niet bezig. Misschien haal ik de 50 niet eens. Ik leef nu.'
Mariëlle van Uitert: 'Met pensioenopbouw ben ik niet bezig. Misschien haal ik de 50 niet eens. Ik leef nu.' beeld Van Assendelft Fotografie

matigheid

‘In dertien jaar heb ik zoveel oorlogen meegemaakt dat ik wist dat je zelfs in die omstandigheden aan cola light en koekjes kunt komen. Maar toen we met een groep journalisten naar Gaza gingen, waarschuwde ik: jongens, er is daar niks. Ze lachten me uit. Ik kreeg gelijk. We zaten in de schuilkelder, in onze kogelwerende vesten, en ik maakte dankzij mijn koekjes met iedereen vrienden.

Als ik terugkom van een reportagereis ben ik niet matig. In de woestijn van Mali was het 50 graden en had ik geen water. Ik raakte verzwakt. Eenmaal thuis begon ik te eten, veel en vet, volle bak. Dat konden mijn darmen niet aan. Die waren in ruste, want dat gebeurt als je een week bijna niets eet. Ik moest naar het ziekenhuis om aan te sterken. Die ..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
'Museum Buren & Oranje is ontstaan vanuit een privécollectie.'

Uit de hand gelopen Oranje-verzamelingen: een nieuw seizoen voor Oranjemusea

De twee grootste Oranjemusea in Nederland openen in april hun deuren weer. In Diepenheim en Buren kunnen bezoekers vitrines boordevol borden en bekers bewonderen. 'De musea zijn ontstaan vanuit een privécollectie'

Cor Visscher: 'Het doet me verdriet als ouderen op zondag niet naar de kerk kunnen gaan.'

Cor (76) regelt de autorijdienst in zijn kerk: 'Soms moesten er een paar rollators mee in de kofferbak'

Cor (76) coördineert de autorijdienst van de kerk: 'Aan de telefoon vraag ik aan de kerkganger die opgehaald wil worden: ‘Wie denk je dat de chauffeur wordt, raad eens?’'

Matteo van der Grijn speelt Petrus in The Passion. 'Ik was vereerd dat ik werd gevraagd. Het is een groot, jaarlijks, breed toegankelijk evenement waaruit mensen houvast halen. Het heilige verhaal wordt heel concreet gemaakt: vrienden die onvoorwaardelijk voor elkaar gaan.'

Matteo van der Grijn speelt in The Passion. 'Ik ga nu ook het paasverhaal aan mijn kinderen voorlezen'

Acteur Matteo van der Grijn (43) hangt tussen geloof en ongeloof in. In The Passion speelt hij Petrus. ‘Het kan zomaar zijn dat er iets is.’ Jaarlijks leest hij zijn kinderen het kerstverhaal uit Lucas 2 voor.

Barend Schuurman: 'Als er straks één jongere is die mede dankzij het jeugdwerk in God gaat geloven, een fijne relatie krijgt en gewoon een mooi leven, dan is mijn inzet de moeite geweest.'

Op zijn werk in de bouw praat Barend over zijn geloof. 'Ik bid voor m'n eten en dan ontstaan er gesprekken'

In zijn werk als timmerman leert Barend Schuurman (26) graag jonge gastjes de kneepjes van het vak. Ook in zijn kerk investeert hij in tieners, als jeugdleider. ‘Je moet niet proberen cool te doen, dan lig je eruit.’

Wilma Wolff: ‘Zodra ik de drempel overga, ben ik thuis.’

Wilma voelt zich thuis in Nederland. 'Inmiddels zou ik niet meer in Suriname kunnen aarden'

Op haar 47e ging Wilma Wolff (81) op vakantie naar Nederland en bleef voor de liefde. Ondanks enkele hobbels voelde ze zich snel thuis in Rotterdam. Ze geniet er elke dag van haar flat van 80 vierkante meter.

Jeanne Diele-Staal (85): 'Op mijn 63e speelde mijn verleden weer op.'

De vader van Jeanne (85) was NSB'er. 'Soms werd ik uitgescholden, maar ik werd vooral genegeerd'

Als kind werd Jeanne Diele-Staal (85) uit Zwolle gepest omdat haar vader NSB’er was. 'Ik mocht niet meespelen en stond op het speelplein altijd tegen de muur aan.'