Luister naar

Hoe kan ik op mijn gewicht letten of wat afvallen (dat laatste mag eigenlijk niet) ten tijde van borstvoeding?

Achtergrond
Diëtist Anke Kalisvaart beantwoordt vragen van lezers. Vandaag: Hoe kan ik op mijn gewicht letten of wat afvallen (dat laatste mag eigenlijk niet) ten tijde van borstvoeding?
vrijdag 21 augustus 2020 om 10:39 aangepast 11:38
Anke Kalisvaart, dietiste en columniste.
Anke Kalisvaart, dietiste en columniste. beeld Dick Vos

Allereerst even een misverstand wegnemen. Het is namelijk niet zo dat je helemaal niet mag afvallen als je borstvoeding geeft. Sterker nog: het is heel normaal dat je geleidelijk wat afvalt in de periode dat je je kindje voedt. Tijdens de zwangerschap is ongeveer 10 tot 15 kilogram gewichtstoename normaal. Behalve baby, baarmoeder, vocht, vruchtwater, placenta, bloed en borsten is dat ongeveer 1,5 tot 3 kilogram vet bij de moeder. Deze extra energievoorraad is bedoeld voor de borstvoedingsperiode. Als je borstvoeding geeft, verbruikt je lichaam ongeveer 500 kcal per dag meer dan normaal. Tijdens de zwangerschap wordt hiervoor dus al een voorraadje energie aangelegd. Als je die paar kilo kwijtraakt in het eerste jaar van je kindje is er niets aan de hand. Streng lijnen is dan weer niet aan te raden. De kans is dan groot dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

Naast een gezonde basisvoeding kun je bij borstvoeding per dag bijvoorbeeld extra eten: 1 tot 2 sneden volkorenbrood, 25 gram vlees of vleesvervanger, 25 gram smeer- en bereidingsvetten en 25 gram noten. Daarnaast heb je ongeveer een halve liter extra vocht nodig.

Bij verzadigende producten kun je denken aan:

• Producten met veel volume. Vooral groenten zijn hiervan een goed voorbeeld. 100 kcal aan broccoli is bijvoorbeeld maar liefst 300 gram. Dat is een bord vol! Terwijl 100 kcal aan M&M’s maar 20 gram is (9 M&M’s). Je kunt je voorstellen dat dat laatste een stuk minder verzadigt. De Facebookpagina Bijt Wijs brengt dit mooi in beeld. Denk voor tussendoor bijvoorbeeld aan rauwe groente zoals paprika, komkommer, tomaat en wortel.

• Producten met veel eiwit. Eiwit is de voedingsstof die het langste in onze maag blijft en eiwitrijke producten verzadigen daardoor goed. Voor tussendoor kun je dan bijvoorbeeld denken aan een schaaltje yoghurt, kwark of Skyr.

• Producten met veel voedingsvezels. Volkoren graanproducten, groente, fruit, peulvruchten, havermout en aardappelen bevatten veel voedingsvezels en verzadigen daardoor goed. Een extra snee volkorenbrood kan bijvoorbeeld een goed tussendoortje zijn bij borstvoeding. Kies bij voorkeur ook voor gezond broodbeleg.

Het Voedingscentrum heeft op de site enkele dagmenu’s voor vrouwen die borstvoeding geven. Hoewel het per vrouw verschilt hoeveel energie precies nodig is, geeft dit wel een mooie richtlijn.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.