Luister naar

Van één glaasje alcohol word je niet dik

Column
Diëtiste Anke Kalisvaart beantwoordt vragen van lezers. Vandaag: Is alcohol echt zo'n dikmaker?
Anke Kalisvaart
zaterdag 11 juli 2020 om 03:00

Of je aankomt, afvalt of een stabiel gewicht houdt, wordt bepaald door je energiebalans. Je zou het kunnen zien als een ouderwetse balansweegschaal. Aan de ene kant staat de energie die je eet en aan de andere kant de energie die je verbruikt. Stel dat je elke dag 2000 kcal verbruikt en je eet gemiddeld ook 2000 kcal, dan blijft je gewicht dus precies gelijk. Verbruik je 2000 kcal, maar eet je er maar 1500, dan zul je langzaam afvallen. En andersom zul je dus bij een verbruik van 2000 kcal maar een inname van 2500 kcal juist langzaam aankomen.

De hoeveelheid energie die je verbruikt, wordt voor het grootste deel bepaald door je ruststofwisseling. Om je lichaam op temperatuur te houden en al je organen te laten werken, is veel energie nodig. Dit is al ongeveer 70 procent van je energieverbruik per dag. Voor iemand die 2000 kcal per dag verbruikt dus al ongeveer 1400 kcal per dag. Daarnaast is er nog wat extra nodig voor beweging en soms ook ziekte. Dat is de overige 30 procent.

De energie die je eet, wordt geleverd door vier verschillende stoffen: vetten, koolhydraten, eiwitten en alcohol. Per gram leveren koolhydraten en eiwitten 4 kcal, vetten 9 kcal en alcohol 7 kcal.


Voor alcohol geldt dat elk drankje zijn eigen soort glaasje heeft. Bier uit een bierglas, wijn uit een wijnglas en jenever uit een borrelglaasje. Hoe hoger het alcoholgehalte in de drank, hoe kleiner het glas. Een glas alcoholische drank levert daardoor altijd ongeveer 10 gram alcohol. En 10 gram alcohol levert dus 10 x 7= 70 kcal. Sommige dranken leveren nog wat meer energie omdat er ook nog koolhydraten in zitten. Een glas bier, wijn of jenever bevat in totaal daardoor ongeveer 100 kcal. Ter vergelijking: een snee brood zonder beleg levert 85 kcal.

Als je door het consumeren van deze calorieën dus uitkomt op meer calorieën dan je per dag verbruikt, zal dit glaasje
alcohol ervoor zorgen dat je gewicht gaat stijgen. Alle energie die je meer eet dan je verbruikt, wordt opgeslagen als
lichaamsvet.

Ter geruststelling: om een kilo lichaamsvet erbij te krijgen moet je totaal ongeveer 7000 kcal meer eten/drinken dan je verbruikt. Een keer een glaasje alcohol zal dus niet meteen enorme gewichtstoename geven, maar feit is wel dat het consumeren van alcoholische dranken dus bij kan dragen aan een positieve energiebalans en daarmee dus aan het ontwikkelen van overgewicht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.