Luister naar

Het dieet dat werkt, is het dieet dat je volhoudt

Achtergrond
Diëtiste Anke Kalisvaart beantwoordt vragen van lezers. Vandaag: Wat is een deugdelijk dieet en wie bepaalt dat?
Anke Kalisvaart
zaterdag 4 juli 2020 om 03:00

Het korte antwoord op de vraag wie bepaalt wat een goed dieet is is: de wetenschap.


Als diëtist vind ik althans dat het zo zou moeten zijn. Diëtisten zijn hbo-opgeleide professionals die zogenaamde ‘evidence based’ adviezen geven. Oftewel adviezen die zijn gebaseerd op wetenschappelijk bewijs. Of het nu gaat om een dieet bij coeliakie (glutenintolerantie), diabetes, nierziekte, een hoog cholesterol, stofwisselingsziekte of overgewicht. Een dieet zou naar mijn idee altijd gebaseerd moeten zijn op goed wetenschappelijk onderzoek.


Ik vermoed dat de vraagsteller hier vooral doelt op diëten om af te vallen. Ook daarbij geldt mijns inziens dat dat dieet gebaseerd moet zijn op wetenschappelijk onderzoek. Dat wordt dus ‘bepaald’ door wetenschappers die dat onderzoek doen en onafhankelijke voorlichtingsinstanties die deze adviezen verzamelen en vertalen voor consumenten (bijvoorbeeld De Gezondheidsraad, Het Voedingscentrum en I am a Foodie). De diëtist kan die adviezen dan voor individuen vertalen naar een advies op maat. Want een dieet is ook nog voor elke persoon anders. Iemand die af wil vallen en ook een hoge bloeddruk en een hoog cholesterol heeft, doet er goed aan veel groente en fruit te eten. Maar als iemand die een slechte nierfunctie heeft, wil afvallen, kan het eten van veel groente en fruit zorgen voor een te hoog kaliumgehalte in het bloed en daardoor juist geen goed idee zijn.


In het algemeen zegt de wetenschap over een dieet om af te vallen nu dat een tijdelijke verandering in het voedingspatroon ook alleen een tijdelijk effect geeft. Om blijvend gewicht te verliezen is dus een blijvende verandering van het eetpatroon nodig. Het dieet dat werkt, is dus het dieet dat je volhoudt. We weten ook vanuit de wetenschap dat het volhouden van een gedragsverandering het beste werkt als je kleine, haalbare, concrete doelen stelt en steun hebt vanuit je sociale omgeving. Verander dus niet rigoureus je hele eetpatroon, maar doe het stapje voor stapje. Ook is het belangrijk dat je intrinsieke motivatie hebt. Dat wil zeggen dat je het doet, omdat je echt zelf graag wilt en belangrijk vindt en niet omdat iemand anders zegt dat het moet. Het helpt ook als je er vertrouwen in hebt dat het gaat lukken en je genoeg vaardigheden bezit om je doel te laten slagen (bijvoorbeeld de vaardigheid om een gezonde maaltijd te bereiden).


Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de voeding alle belangrijke voedingsstoffen die je nodig hebt, blijft leveren.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.