Klant koopt meer huismerken

Nieuws
Door de almaar stijgende voedselprijzen stappen supermarktgangers steeds vaker over naar huismerken, in plaats van de hoofdprijs te betalen voor A-merken. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Ondertussen blijven consumenten wel loyaal aan hun favoriete supermarkt; ze gaan (nog) niet op zoek naar de beste aanbiedingen bij andere ketens.
Liam van de Ven / vk
zaterdag 21 mei 2022 om 04:22
Een schap met smeerboter in de supermarkt.
Een schap met smeerboter in de supermarkt. beeld anp / Marco de Swart

ABN Amro, de op twee na grootste bank van Nederland, onderzocht de geanonimiseerde pinuitgaven van hun klanten. Sinds 2018 blijft het aantal verschillende supermarkten dat de gemiddelde consument bezoekt, steken op drie per maand, ook nu de voedselprijzen met een noodtempo stijgen. In april ging het zelfs om een prijsstijging van 8,5 procent over de gehele linie.

Daardoor wil de consument besparen. Dat doet hij in merkkeuze. Het marktaandeel van A-merken nam af met 5 procent in april, terwijl het aandeel van huismerken juist steeg met 6 procent. Volgens Gerarda Westerhuis, sectoreconoom Retail en Leisure bij ABN Amro, is de schommeling ‘vrij uitzonderlijk’. Over het algemeen stijgt de omzet van de honderd grootste A-merken namelijk met ee..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Soraya Koendjbiharie: ‘Ik verdeel mijn inkomen over vijftien spaarpotjes’

Soraya Koendjbiharie verdeelt haar inkomsten over drie rekeningen. Niet uit zuinigheid, maar om een comfortabel leven te leiden. ‘Dankzij deze buffer heb ik nul financiële stress.’

Afbeelding

Luuk ‘zag zijn geld door de kieren wegstromen’ en maakt zijn huis nu zo duurzaam mogelijk

Door de gestegen energieprijzen ziet het huishoudboekje van veel Nederlanders er ineens anders uit. Hoe bieden ze deze prijsstijgingen het hoofd? Luuk blogt sinds 2013 over het verduurzamen van zijn huis.

Afbeelding

Hoe kun je zelf je eigen huis isoleren? ‘Dat levert een enorme besparing op’

De meeste mensen zijn best bereid duurzame keuzes te maken, maar zien soms door de bomen het bos niet meer. Wat is nou de beste optie voor mens en milieu? Vandaag: wat kun je zelf doen aan de isolatie in je huis?

Afbeelding

Met een glimlach verkocht mijn opa vlees met water, want dat kostte een dubbeltje meer

De opa van Rinke Verkerk dacht dat we allemaal de sociaaleconomische ladder konden beklimmen zonder dat het ten koste van gemoedelijkheid en de natuur zou gaan. ‘De wereld is er echter niet mooier op geworden’.

Afbeelding

Stampotten zijn tijdloos en niet te verpesten. ‘De kleine toevoegingen maken het verschil’

Stamp- en stoofpotjes mogen misschien wat ouderwets klinken, ze zijn enorm populair geworden onder jongere generaties. De schrijvers van het boek Oma’s stamp- & stoofpotjes hebben vijftig stampotrecepten gebundeld.

Afbeelding

Koffiedrinken uit een kartonnen beker of een mok: wat is beter voor het milieu?

De meeste mensen zijn best bereid duurzame keuzes te maken, maar zien soms door de bomen het bos niet meer. Wat is nou de beste optie voor mens en milieu? Vandaag: koffie uit een kartonnen beker of een mok?