Luister naar

Hoe je een goede sollicitatiebrief schrijft

Achtergrond
Wie enthousiast is over een vacature en wil opvallen bij de werkgever, steekt extra moeite in de motivatiebrief. Maar hoe zorg je dat jouw sollicitatie niet onder op de stapel eindigt?
Yasmine Esser
vrijdag 22 april 2022 om 13:59
Vier tips voor een goede brief.
Vier tips voor een goede brief. beeld istock
Goed Werk

Doe research

Dé perfecte sollicitatiebrief bestaat niet. Dat komt doordat iedereen de brief anders zal interpreteren, legt universitair hoofddocent hrm en organisatiegedrag Janneke Oostrom, uit. Stem als sollicitant je brief daarom af op de lezer, als je in de smaak wilt vallen bij een potentiële werkgever, tipt Oostrom, die aan de Vrije Universiteit onderzoek doet naar sollicitatieprocedures. 

Tailoring’ heet dat in de wetenschappelijke literatuur. Googel dus niet naar voorbeeldbrieven en begin zeker niet meteen te typen, maar achterhaal eerst wie de recruiter is die de brief gaat lezen.

Voor zo’n op maat gemaakte brief is het belangrijk dat je je verdiept in de organisatie en functie waarop je solliciteert. Dat klinkt logisch, maar gaat verder dan online speuren. Spreek bijvoorbeeld werknemers over de werksfeer. Gerjan Apeldoorn, sollicitatietrainer en auteur van het boek Baanbrekend naar (ander) werk (2021), vertelt dat hij eens uren in een kroeg heeft gewacht omdat hij wist dat werknemers daar gingen borrelen. ‘Dat leverde me een schat aan informatie op’, zegt hij.

Gaat dat te ver, bel dan in ieder geval naar het nummer onder de vacature, meent Jesse Geul, zelfstandig recruiter bij onder andere het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. ‘Al is het maar zodat je aan de hand van de toon van het gesprek kunt bepalen of je de recruiter in de brief aanspreekt met ‘u’ of ‘je’.’

Focus op wat je te bieden hebt

Laat in je brief zien dat je je hebt verdiept in de organisatie. ‘Uit studies blijkt dat werkgevers dat waarderen’, zegt Oostrom. ‘En schrijf waarom je specifiek voor deze organisatie hebt gekozen.’

Pas wel op dat je niet alleen beschrijft waarom jij het bedrijf geweldig vindt, of waarom deze baan zo’n mooie kans is voor jouw carrière. Focus in plaats daarvan op wat jij de organisatie te bieden hebt. Apeldoorn adviseert: ‘Bel en vraag: ‘Stel, ik werk een paar jaar bij jullie en jullie zijn tevreden, wat doe ik dan goed?’ Zo weet je waar de organisatie écht hulp bij kan gebruiken en dat staat vaak niet in de vacature.’

Onderbouw je vaardigheden

Het geldt voor alle schrijvers, ook voor sollicitatiebriefschrijvers: show, don’t tell. Oostrom: ‘Kom met bewijs. Benoem niet alleen dat je resultaatgericht bent, maar onderbouw het.’ Ze verwijst naar onderzoek van de Israëlische wetenschappers Anat Rafaeli en Alona Harness. ‘Daaruit blijkt dat werkgevers het vooral waarderen als je met voorbeelden uit eerdere functies komt of dat je je kundigheid bijvoorbeeld kunt aantonen met een promotie die je hebt gemaakt of prijs die je hebt gewonnen.’

Apeldoorn vult aan: ‘Beweer je dat je creatief bent? Laat dat dan zien, door de opmaak van je brief of door een ludieke actie. Ik heb eens mijn brief op iemands bureau gelegd met een post-it met ‘uitnodigen!’ erop.’

Begin goed en eindig sterk

Met een sterke beginzin maak je de recruiter nieuwsgierig, zegt Geul. ‘Als recruiter lees ik honderden brieven en mijn aandacht verslapt soms. Met een goede beginzin heb je mijn belangstelling.’ Die aandacht krijg je niet als je schrijft: ‘Ik kwam de vacature tegen op jullie website en ik werd direct enthousiast.’ Zo’n standaardbegin wekt bovendien de indruk dat je dezelfde brief naar allerlei bedrijven stuurt. Begin liever met een quote of vertel over een gebeurtenis die je hebt doen besluiten te solliciteren.

In zijn boek noemt Apeldoorn het voorbeeld van een student die naar een baan in de horeca solliciteerde en schreef: ‘De meeste sollicitatiebrieven verdwijnen in de prullenbak. De mijne in uw buik.’ Hij bezorgde een doos met lekkers bij de brief. Zelf solliciteerde Apeldoorn eens bij de politie en begon zijn brief met: ‘Ik heb nooit bij de politie willen werken.’ Apeldoorn: ‘Dat valt op. Het is jaren geleden en ik geef er nog altijd trainingen.’

De afsluiting is minder belangrijk dan de beginzin, je hebt de aandacht van de recruiter immers al als hij of zij je brief uitleest. Toch kan het volgens Apeldoorn slim zijn te eindigen met een uitsmijter. Een datum opperen voor het sollicitatiegesprek is voor de meeste organisaties te brutaal. ‘Maar je kunt wel vast zeggen hoe je je koffie graag drinkt.’ ◀

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Zelfstandig ondernemerschap is leren balanceren: 'De klant is koning, maar de zzp'er is minister-president'

Toen Marthe Walter (30) zes jaar geleden zzp'er werd, wist zij niet goed waar ze aan begon. Dat is nu wel anders. Ze schreef er een boek over.

Afbeelding

Iedere werknemer doet weleens iets verkeerd: Zó geef je je fouten toe op de werkvloer

Veel werknemers houden hun fouten liever voor zich uit angst voor gezichtsverlies, terwijl ze weten dat opbiechten beter is. Maar hoe pak je dat aan? ‘Schuif de schuld nooit op anderen af.’

Afbeelding

Is jouw bank duurzaam, eerlijk of allebei (niet)? Eén bank komt bijna overal als beste uit de bus

De meeste mensen zijn best bereid duurzame keuzes te maken, maar zien soms door de bomen het bos niet meer. Hoe kun je bijvoorbeeld duurzame(re) keuzes maken in het doen van je bankzaken?

Afbeelding

Leer je kinderen de financiële les. ‘Dat is een les voor het leven,’ zegt Gabriëlla Bettonville

Nu de (huishoud)portemonnee hoog op de lijst van gespreksonderwerpen staat, rijst de vraag: hoe bereid je de nieuwe generatie zo goed mogelijk voor op hun financiële toekomst?

Afbeelding

Zes typen lastige bazen, en hun handleiding: hoe kun je met je leidinggevende omgaan?

Op iedere baas is wel wat aan te merken. Maar hoe ga je ermee om in de dagelijkse praktijk? Het beste advies? Neem het gedrag van je manager niet te serieus.

Afbeelding

‘Je moet de vinger op de zere plek leggen en dat is bij de consument’

Hoe kun je komen tot een prijs waarmee boeren kunnen werken in evenwicht met zichzelf en de natuur om hen heen? Deze week: een boer die het opneemt voor supermarkten en een ‘zuivel toegevoegde waarde’ voorstelt.