Ook trucks kunnen elektrisch rondrijden, maar dan moet de overheid wel een handje helpen
Een bedrijf beginnen in elektrische trucks vergde heel wat lef en pioniersdrang in 2014. De elektrische revolutie in wegtransport heeft nog steeds niet plaatsgevonden, constateren Marie-José en Jeroen Baartmans van ‘Breytner’.
- Bard van de Weijer / vk aangepast 6 december 2021 06:37
Rotterdam
De hoorn werd nog net niet op de haak gegooid, maar van een enthousiast onthaal was bepaald geen sprake. Toen Marie-José Baartmans samen met haar broer Jeroen in 2014 een transportbedrijf met louter emissieloze trucks wilde oprichten, deed ze een belrondje langs de grote fabrikanten. Of ze volledig elektrische trucks hadden. Baartmans werd aangehoord, waarna er werd gezucht en ze te horen kreeg dat ze haar niet konden helpen.
Elektrische trucks, daar deden de grote fabrikanten niet aan. Ze keken een beetje naar waterstof, maar bij de gedachte aan accu’s en opladers raakten ze vooral heel moe. Accutrucks, dat werd niks, zeiden ze. Bovendien kon de dieselmotor nog jaren, zo niet decennia mee. Bel over een jaar of tien terug, leek d..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .