Kerkelijke verzoening in Amsterdam: ‘De vrijgemaakte vuurvreters zijn verdwenen’

Achtergrond
Na een kerkscheuring in de jaren zestig vieren vrijgemaakt- en Nederlands-gereformeerden in Amsterdam zondag weer samen het avondmaal. De pijnlijke breuk ging gepaard met harde woorden. ‘Er werden vreselijke dingen gezegd.’
Hilbert Meijer
vrijdag 3 juni 2022 om 17:37
Marinus de Jong (l) en Jan van Helden in de Weteringkerk: ‘Bij de oudere leden van nu zie ik blijdschap over de toenadering.’
Marinus de Jong (l) en Jan van Helden in de Weteringkerk: ‘Bij de oudere leden van nu zie ik blijdschap over de toenadering.’ beeld Martin Waalboer

Amsterdam

Alleen de oudste kerkleden weten nog hoe in 1967 de vrijgemaakt-gereformeerde kerk in Amsterdam scheurde. Een deel bleef na een landelijk kerkelijk conflict, dat plaatselijk diepe sporen trok, ‘binnen verband’ (vrijgemaakt), een groter deel werd ‘buiten verband’ - de latere Nederlands Gereformeerde Kerken. 

De verhoudingen tussen voormalige kerkgenoten was veelal ijzig. Douwe IJlst (92), die met zijn vrouw Mia (88) in Amsterdam ‘buiten verband’ raakte, weet nog als de dag van gisteren hoe een ouderling, binnen verband, terminaal ziek was en een ouderling die buiten verband was hem opzocht. ‘Hij werd geweigerd, hij mocht niet aan zijn bed komen. Dat was zeer pijnlijk.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Een lege kerk op de hoogste terp ter wereld. ‘Voor mij blijft het een bedehuis’

In het Friese Hegebeintum ligt de hoogste terp ter wereld en daarop staat een kerk. Er komt geen geloofsgemeenschap meer samen, maar aan gids Klaas Andringa zal het niet liggen.

Afbeelding

Brad Wursten: ‘Je moet liefde voor je vak uitstralen. Dáárom gedraag ik me zo’

Na een stevige burn-out in 2009 moet Brad Wursten (50) het rustig aandoen. Sindsdien heeft hij zelf een orgel gebouwd en reuzengroenten gekweekt. ‘Als je alleen de besten volgt, zul je ze nooit inhalen’.

Afbeelding

Verschillende vormen van doopvernieuwing: ‘Het voelt toch bijna als een tweede doop’

Je voor een tweede keer laten dopen is omstreden, in zowel rooms-katholieke als protestantse kerken. Tegelijk verlangen sommige kerkleden er wel naar. De afgelopen jaren hebben kerken daarvoor rituelen ontwikkeld. Maar werken die ook?

Afbeelding

Wat heeft geloof met economie te maken? Daar gaan deze universiteiten onderzoek naar doen

‘De protestantse stem moet duidelijker klinken in grote vraagstukken zoals klimaat’, vindt Pim Boven, bestuurslid van de TU Kampen-Utrecht. Daarom start de universiteit een samenwerkingsproject voor duurzame economie.

Afbeelding

Waarom de Gereformeerde Gemeenten zo slecht tegen kritiek kunnen

De Gereformeerde Gemeenten zijn zuiniger op hun leer dan op hun mensen. Wie vragen stelt bij de leer van het reformatorische kerkverband, ziet men liever vertrekken. Dat is nog begrijpelijk ook, stelt Dick Schinkelshoek.

Afbeelding

‘Beste Ger Gem…’ Mariët Baaij schreef een brief om haar reformatorische opvoeding te verwerken

Mariët Baaij verliet de Gereformeerde Gemeenten toen ze 19 was. Nu, op haar 55e merkt ze nog steeds negatieve gevolgen van haar reformatorische opvoeding. ‘Door een brief te schrijven, hoop ik de angst van me af te zetten.’