Precies 24 uur na de publicatie van de eerste ‘sleutelteksten’ uit het boek op de site van de Franse krant Le Figaro, meldden maandagavond een Spaanse, een Argentijnse en een Italiaanse krant dat volgens ‘betrouwbare bronnen uit de nabijheid van emeritus paus Benedictus XVI’ deze ‘niet de mede-auteur is’ van het boek dat met veel bombarie door de Franse uitgever was gepresenteerd.