Einde aan jaarlijkse Opwekking Kids
Album nummer 25 stond op de rol, maar de stichting heeft besloten deze niet op de markt te brengen, liet adjunct-directeur Ruben Flach maandag weten. Naast de hoge kosten bleek het ieder jaar weer moeilijk een cd met uniek materiaal samen te stellen omdat er volgens hem alleen uit niet eerder gebruikte Nederlandse liederen werd gekozen.
Bovendien zit door voortgaande digitalisering de hele muziekmarkt in zwaar weer. Dat merkt Opwekking bij de verkoop van al haar cd's, wat voor de organisatie reden is voor 'ernstige bezinning'. Voor nu is het besluit genomen door te gaan met de jaarlijkse reguliere cd met nieuwe Opwekkingsliederen en met een cd voor jongeren.
Volgens Flach wil Opwekking in gesprek met andere muziekuitgevers en producers, omdat de stichting het wel belangrijk vindt dat nieuw muziekmateriaal voor kinderen beschikbaar blijft. 'Kinderwerk zit in ons DNA, we willen graag een kanaal blijven dat materiaal beschikbaar stelt en doorgeeft, al maken we het dan niet altijd zelf.'
Over de hele linie zoekt Opwekking naar nieuwe alternatieven om aan de ene kant de veranderende markt te blijven bedienen en aan de andere kant de daling van inkomsten via de huidige vormen van muziek en boeken op te vangen. Dat kan bijvoorbeeld door het digitale pakket verder uit te breiden, zegt Flach, maar feit is dat uitbreiding van het pakket tot nu toe veel minder oplevert. Bij een download worden bijvoorbeeld maar een paar nummers gekocht, in plaats van een hele cd.
Maar, stelt de adjunct-directeur gerust, er zijn geen plannen om bijvoorbeeld entree te gaan vragen voor de grote jaarlijkse Pinksterconferentie. Die wordt het komende voorjaar voor de 45e keer gehouden.