*

Blogs en bladen: duurzame google

Het jaarlijks energiegebruik van Google staat gelijk aan het jaarlijks energiegebruik van 200.000 (Amerikaanse) huishoudens bij elkaar. Een energieslurper dus.

Op een blog van de christelijke jongerenwebsite timetoturn.nl zoekt blogger Karin naar alternatieven. Er zijn zoekmachines als ecosia.org en goodsearch.com op de markt die een deel van de opbrengst investeren in goede doelen. Ecosia.org besteedt 80 procent van de inkomsten aan het planten van bomen. Op de site kun je zien hoeveel bomen je zelf hebt laten planten. De site maakt echter gebruik van zoekmachine Yahoo. Die biedt minder gebruiksgemak dan Google en is bovendien een nog grotere energieslurper. Ook Goodsearch.com gebruikt Yahoo en geeft gebruikers de keuze in welk goede doel zij investeren. Volgens Karin een wel erg gemakkelijke manier om iets goeds voor een ander te doen. Een andere optie zijn zwarte zoekmachines, die dankzij een zwart scherm pretenderen minder energie van je computer te vragen dan het witte scherm van Google. Leuk bedacht, maar het effect is vooral bewezen op oude beeldschermen. Voor nieuwe beeldschermen blijkt het nauwelijks verschil te maken. Uiteindelijk komt Karin toch uit bij het vertrouwde Google. Van de bekendste zoekmachines investeert het bedrijf het meest in duurzame energie. En het gebruiksgemak wil ook wat. Alleen wel jammer dat de topmannen van het bedrijf in een privéjet de wereld over vliegen

advertentie