Luister naar

Huis Elisa achter bureau bedacht

Nieuws
TEL REHOV - Het is deze maand goed raak wat spectaculaire archeologische vondsten in Israël betreft. Onder meer het paleis van koning David en het huis van de profeet Elisa zouden gevonden zijn. Toch is er ook veel scepsis. Het bewijs is in beide gevallen zeer zwak, vindt de Leidse archeoloog Miko Flohr.
Maurice Hoogendoorn
dinsdag 23 juli 2013 om 20:32
Huis Elisa achter bureau bedacht
Huis Elisa achter bureau bedacht

De nieuwste spectaculaire archeologische vondst komt uit Tel Rehov, gelegen in de Jordaanvallei in Israël. Archeologen beweren dat zij daar het huis van de Bijbelse profeet Elisa hebben gevonden. Het bewijs dat ze aanvoeren, bestaat onder meer uit een scherf aardewerk waarop met rode inkt de naam Elisa is geschreven.

De gezaghebbende Israëlische archeoloog Ami Mazar is enthousiast, maar ook voorzichtig. 'Ik weet niet zeker of het om de Bijbelse Elisa gaat. Dat is moeilijk te zeggen. Maar het is verleidelijk, omdat het materiaal uit precies dezelfde periode komt als waarin Elisa leefde: de tweede helft van de negende eeuw voor Christus.'

Een paar dagen eerder haalden Israëlische archeologen het nieuws met de bewering dat zij het paleis van de Bijbelse koning David hadden gevonden, zo'n dertig kilometer ten westen van Jeruzalem. Koolstofdatering van opgegraven olijfpitten leidde tot de conclusie dat er rond 1000 voor Christus activiteit was op die plek. Volgens professor Yosef Garfinkel, verbonden aan de Hebrew University of Jerusalem, moet het daarom gaan om David, of misschien Saul.

Eerder deze maand vonden Israëlische archeologen in Tel Hazor een deel van een Egyptische sfinx uit de 26e eeuw voor Christus. En in Shiloh stelden archeologen gaten te hebben gevonden waarin de tabernakel zou hebben gestaan.

dunne lijn

De Leidse archeoloog Miko Flohr wond zich deze week op over het enthousiasme over de vondst van het paleis van David. Dat is wat hem betreft voorbarig, net als over het huis van Elisa. 'Het is een beetje archeologie van de negentiende eeuw: met de heilige boeken in de hand gaan graven en alles dat gevonden wordt willen relateren aan een passage of personage', zegt Flohr. 'Ik geloof daar niet zo in.'

Ook voor wie de Bijbel als een letterlijke, historische bron leest en ervan uitgaat dat David en Elisa echt hebben bestaan, is het nog 'een problematisch verhaal', meent Flohr. 'Wat is de harde link tussen potscherf en tekst? Vaak is die er niet, of heel ver gezocht.'

De Leidse archeoloog vindt dat je de vondst ook tekort doet door die alleen als 'huis van Elia' te duiden. 'Zo'n bouwwerk heeft vaak een geschiedenis van vele eeuwen. Waarom zou je daar tien, twintig of dertig jaar uitpikken en de rest vergeten?'

Of het toeval is dat deze vondsten vlak na elkaar werden gedaan, weet Flohr niet. Hij weet wel dat daarbij lokale, politieke belangen kunnen meespelen, en dat archeologen nogal eens 'de meest fantastische verhalen' de wereld in slingeren om aandacht en nieuwe fondsen te trekken. 'Het is een dunne lijn. Ik zou het ook niet onder stoelen of banken steken als ik iets moois vond, want je doet dit beroep voor een breed publiek. Tegelijk moet je waken voor overinterpretatie. Want dat is hier aan de hand. Het is niet zo dat het huis van Elisa opeens is opgegraven, maar iemand heeft achter een bureau bedacht dat dit wel eens het huis van Elisa kan zijn geweest.'


Beenderkist Jacobus terug naar eigenaar

De Israëlische Autoriteit voor Oudheden (IAA) gaat het zogenaamde beenderkistje van Jacobus, de broer van Jezus, teruggeven aan de eigenaar, ingenieur en antiquiteitenverzamelaar Oded Golan. Dat meldt het Bijbels Archeologisch Genootschap. De IAA was jarenlang verwikkeld in een rechtszaak over de echtheid van het beenderkistje. De IAA beschuldigde Golan ervan de inscriptie 'Jacobus, de broer van Jezus' zelf op het kistje te hebben aangebracht. De rechter sprak hem vorig jaar echter vrij. De rechtszaak was onderdeel van de strijd die de IAA voert tegen de malafide handel in oudheden. Regelmatig duiken op de markt documenten, inscripties en zegels op met namen van Bijbelse personen, waarvan de echtheid vaak wordt betwijfeld.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Drie kerkvorsten op een kluitje. Hoe de orthodoxie in Montenegro politiek versplintert

Liturgisch zijn de verschillen nihil. Toch maken twee metropolieten en één 'vladika' ruzie in Montenegro, een piepklein land op de Balkan. Ze voorspellen per fresco elkaars hellevaart. Portret van een bizar conflict.

Afbeelding

Een reformatorische fair of een kloosterfestival: dit zijn de christelijke evenementen van deze zomer

Met Opwekking en de EO-Jongerendag zijn twee grote christelijke evenementen achter de rug. Maar er zijn deze zomer tal van andere christelijke festivals en conferenties. Het Nederlands Dagblad licht er een aantal uit.

Afbeelding

Podcast | Hoe ziet de hel eruit? 'Als Jezus daarover spreekt is het altijd een zeer ernstige waarschuwing'

Hoe ziet de hel er precies uit, waar is die en wie gaan ernaartoe? Het is een thema waar veel gereformeerde dominees alleen over preken als het een Catechismus-dienst is en vraag en antwoord 52 op het programma staat.

Afbeelding

Predikant Jan Willem was geen beste eter. Nu kookt en barbecuet hij graag

Jan Willem van de Kamp (42), geestelijk verzorger en predikant met een bijzondere opdracht, houdt van koken en barbecueën. ‘Je eet met elkaar, je spreekt elkaar, je hebt het goed met elkaar.’

Afbeelding

Deze deskundige begeleidt slachtoffers van de reinheidscultuur. 'Je kunt niet ineens je seksualiteit aanzetten'

De evangelische reinheidscultuur die binnen Heart Cry heerst, is met name voor vrouwen schadelijk, weet de Amerikaanse ervaringsdeskundige Linda Kay Klein. Al twintig jaar begeleidt zij vrouwen bij hun herstel.

Afbeelding

René Cuperus: 'Al het traditionele is verdacht, zelfs de geslachten. Hoe extreem wil je het hebben?'

Wat is uw houvast in leven en sterven? René Cuperus (63), mede-auteur van de Atlas van Afgehaakt Nederland: ‘Ik vind het mooi als de kerk zich inzet voor warme en hechte verbindingen tussen mensen.’