Luister naar

TRIN creëert succes-Jezus die niet bestaat

Nieuws
AMERSFOORT - De charismatisch-evangelische organisatie Touch, Reach and Impact the Nations (TRIN) creëert een eigen Jezus die weinig van doen heeft met de kruisdragende zoon van God uit de Bijbel.
redactie Kerk
zaterdag 2 mei 2009 om 19:37
TRIN creëert succes-Jezus die niet bestaat
TRIN creëert succes-Jezus die niet bestaat

Dat stelt de evangelische theoloog Henk Bakker deze maand in het opinieblad CV Koers. Hij legt TRIN, onder meer bekend van de grootscheepse manifestatie Heaven on Earth waarbij uitingen van de Geest een belangrijke plaats hebben, naast de meetlat van 2 Korintiërs 11. De apostel Paulus heeft het volgens Bakker aan de stok met 'krachtchristenen' die ,,een andere Jezus prediken''. Zij zagen zichzelf als superchristenen, strooiden met openbaringen en zetten Jezus neer als een krachtmens die zijn volgelingen hetzelfde laat doen. Van Jezus, die kruisdragen als principe had, moesten ze niets hebben.

Bij TRIN wordt Jezus, evenals in de gemeente van Korinthe, neergezet als krachtpatser, aldus Bakker, werkzaam aan de Christelijke Hogeschool Ede en de baptistenopleiding aan de Vrije Universiteit. Hij wijst op het boek Durf te dromen waarin TRIN-oprichter Mattheus van der Steen spreekt over het volhardend nastreven van dromen, succes en voorspoed, in geestelijk en materieel opzicht, en deze principes naar het idee van Bakker verabsoluteert (,,God wil het''). ,,Het gaat om een evangelie van welzijn en welvaart, en ieder die als christen de eindjes niet aan elkaar kan knopen en op tweedehandsjes zit, leeft armzaliger dan God nodig vindt. Het gaat bij TRIN om geestelijke en materiële invloed en gebiedsuitbreiding, een vorm van imperialistisch denken dat de Schrift niet kent.''

De Bijbel leert ons in eenvoud te leven door niet te zinnen op 'meer' en 'hoger', aldus Bakker. ,,Het welvaartsevangelie leidt gelovigen op een dwaalspoor; christenen zouden een succes-Jezus moeten volgen, maar dat is een 'andere Jezus', een die niet bestaat en nooit heeft bestaan. Bovendien moet niemand zijn 'droom' navolgen, maar Jezus. Dromen bestaan meestal uit geestelijke idealen en wereldse wensen, waaronder succesvol en rijk zijn. Het evangelie van Christus is hier geen middel of springplank toe. Wie dat gelooft, zit ernaast.''

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Klokkenroof bij kerk Puttershoek-Maasdam: 'Honderden kilo's brons meegenomen'

‘Ze nemen me in de maling’, dacht de koster toen hij zondag uit bed werd gebeld met: ‘Twee van onze drie kerkklokken zijn gestolen’. Aangekomen bij de kerk van Puttershoek-Maasdam bleek het bittere ernst.

Afbeelding

Kerken worden niet ontzien door oplichters. 'Ze sturen een mail en vragen om geld over te maken'

Verschillende kerken krijgen nepmails van een zogenaamde bekende met de vraag om geld over te maken of contact op te nemen. 'De criminelen doen zich voor als iemand die een functie heeft in de parochie.'

Afbeelding

Wat zit er achter de aanvallen op christelijke doelen in Israël? Niet alles is Joods extremisme

Binnen zes weken vond een serie aanslagen plaats op christelijke locaties in Israël, vooral in Jeruzalem. Achter de feiten schuilt religieus extremisme, maar ook politiek en desinformatie.

Afbeelding

Als predikant in opleiding laat Cynthia Haaswijk graag zien dat je best tevreden mag zijn met jezelf

Cynthia Haaswijk (49), predikant in opleiding bij de evangelische broedergemeente, is make-up artist. ‘Ik gebruik schoonheid omdat ik blij ben met wie ik ben en dat anderen ook gun.’

Afbeelding

Migrantenkerken doen 'buitengewoon werk', maar ondertussen kunnen ze niet ademhalen

Meer dan dertig migrantenpastors kwamen maandag samen in Amsterdam, velen zitten met zorgen rondom huisvesting. 'We moeten voor de overheid economisch uitdrukken hoeveel we doen in de buurt.'

Afbeelding

Hoe een moslimprotest trekken krijgt van een processie. 'Stop het haatzaaien tegen moslims. Amen'

Ruim duizend moslims demonstreerden zondag in Den Haag tegen een recente actie waarbij anti-islamgroep Pegida een Koran verscheurde. ’De Koran is de genade van God, daar dien je van af te blijven.’