Luister naar

En dan nog dit

Nieuws
Opnieuw vertrekt woordvoerder Jan-Willem Wits (38) bij de Rooms-Katholieke Kerk. Na 4,5 jaar geeft hij zijn baan als hoofd pers & communicatie op om communctieadviseur te worden bij Actiz, de landelijke brancheorganisatie voor zorgondernemers.
redacteurDaniël Gillissen
woensdag 20 december 2006 om 08:35

In de tweede helft van de jaren negentig was Wits ruim drie jaar lang perschef van het aartsbisdom Utrecht. Hij maakte toen naam met kerkelijke campagnes als Whos afraid of God? (een poster met daarin een kruis gekerfd naar analogie van het vernielde schilderij Whos afraid of red, yellow and blue van Barnett Newman) en een adventsposter met de buik van een zwangere vrouw.

In uw eerste functie bij de Rooms-Katholieke Kerk had u spraakmakende campagnes. Met Whos afraid of God? haalde u zelfs CNN. De afgelopen periode kwamen uw creatieve ideeën minder in het nieuws.

,,Het succes van de twee campagnes was een samenloop van een omstandigheden. Whos afraid of God? is een hype geworden doordat Stichting Beeldmerk een proces aanspande dat het aartsbisdom uiteindelijk won. Een jaar lang konden we er steeds de aandacht op vestigen. De adventsposter was een vervolg op Whos afraid of God? Ik wil die spraakmakendheid dus wel relativeren. Dit jaar hebben we ook creatieve ideeën gehad, bijvoorbeeld de katholieke ring-tones en Bijbelteksten via sms. Dat waren meer speldenprikken, maar ik heb ook nooit meer de opdracht gehad een grote campagne op te zetten.

Hoe belangrijk is kerkelijke communicatie?

,,Het belang van kerkelijke communicatie is relatief. Het product van de kerk wordt verkocht door de Heilige Geest en niet door communcatiespecialisten. Wij willen de levensbeschouwing van mensen beïnvloeden, hen met Jezus in aanraking brengen. Maar dat is, met een knipoog gezegd, a hell of a job. Met posters en folders en de paus in de krant krijg je uiteindelijk geen mensen in de kerk. Van belang is dat de kerk meer naar buiten gaat. Met de missiebrief van de bisschoppen en een visiedocument van de Protestantse Kerk wordt daartoe een aanzet gegeven. Het persoonlijke getuigenis speelt daarin een cruciale rol. Er is geen beter, misschien wel geen ander, instrument om het geloof uit te dragen. Kerkelijke communicatie kan dat geluid alleen maar versterken of aantrekkelijker maken. De festiviteiten rond 150 jaar herstel van de bisschoppelijke hiërarchie, drie jaar geleden, versterkte het zelfbewustzijn van katholieke gelovigen in Nederland. Zo kun je hen bijvoorbeeld stimuleren om ook op maandag over hun geloof te vertellen.

Is de houding van de media ten opzichte van de Rooms-Katholieke Kerk de afgelopen tien jaar veranderd?

,,Na het overlijden van paus Johannes Paulus II en het aantreden van Benedictus XVI wordt de Rooms-Katholieke Kerk serieuzer genomen in de media. Het vooroordeel was toch lange tijd dat de relevantie minimaal was: de kerk is voor oude mensen. De enorme hoeveelheid mensen in Rome, onder wie veel jongeren, en regeringsleiders van over de hele wereld gaven toch een ander beeld. CNN deed dagenlang verslag vanuit Rome, een weeklang opende het NOS Journaal bijna dagelijks met nieuws over de paus.

De Rooms-Katholieke Kerk heeft een voordeel in de media doordat deze kerk met een paus en bisschoppen de meest zichtbare iconen van het christendom heeft. Bij de Protestantse Kerk is dat een stuk abstracter. Wij weten dat Bas Plaisier de leiding heeft, maar de gemiddelde Nederlander weet dat niet.

De media zijn ook serieuzer doordat er meer wordt nagedacht over identiteitsvragen. Premier Balkenende, Job Cohen en minister Van Ardenne hebben er onder meer aan bijgedragen dat het geloof niet meer, zoals tien jaar geleden, buiten het publieke domein valt.

Waarom laat u dan juist nu de kerk opnieuw achter u? Is er meer te verdienen in de zorg?

,,Nee, nee. Het is nu lastig om niet te vervallen in de clichés van een nieuwe uitdaging, maar na 4,5 jaar is dat wel zo. In de wereld van de zorg is veel aan de hand en dat lijkt mij ontzettend boeiend.

En in 2009 of 2010 weer terug bij de Rooms-Katholieke Kerk? Driemaal is immers scheepsrecht.

Lachend: ,,Als een goed politicus moet ik nu zeggen dat, als we daar zijn, het vroeg genoeg is om de brug over te steken. Het is in de kerk natuurlijk elke keer een stapje hoger gegaan. Het Vaticaan is nu dus nog mijn enige carrièreperspectief.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Evangelische leiders uit Europa ontmoeten elkaar op congres. ‘Het wordt spannend als het gaat over homoseksualiteit’

Hoe gaan evangelicale christenen in Europa om met vluchtelingen, klimaat, de oorlog in Oekraïne en polarisatie? Rondom die vraag ontmoeten 280 evangelische leiders elkaar deze week in Sarajevo.

Afbeelding

Youp van ‘t Hek wordt soms bloednerveus van christenen. ‘Het is een gok om wel of niet in de hemel te geloven’

‘Waartoe zijn we op aarde? Wij zijn op aarde om God te dienen en om hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn. Goed geschreven hoor, maar of er echt een hiernamaals is, weet je pas als je dood bent.’

Afbeelding

Hulpfonds voor mensen met geldnood: ‘Ouderlingen gevraagd alert te zijn op armoede’

Kerken in Ede proberen mensen met financiële zorgen te helpen, onder meer door een ‘energiefonds’ op te richten. Intussen wordt ook nagedacht over klusteams die minima helpen hun huis te isoleren.

Afbeelding

Dierendag: als er paarden langskomen in de Bijbel, is er eigenlijk altijd ellende

De Bijbel praat ‘ontzettend negatief’ over paarden. Maar waarom eigenlijk? Voor Dierendag zocht theoloog en ND-redacteur Dick Schinkelshoek dit uit. ‘Een paard is macht, een paard is: denken dat je wat bent.’

Afbeelding

Evangelisch Nederland over InSalvation-ophef: ‘Er zijn alleen maar verliezers’

De ophef rondom de christelijke band InSalvation maakt veel los. Toch benadrukken kopstukken uit evangelische kringen tegen het Nederlands Dagblad dat er in de kerk verschillend gedacht mag worden over seksualiteit.

Afbeelding

Johan Graafland over dieren en de kerk. ‘In Genesis 1 stond vlees niet op het menu van de mens’

In de samenleving is volop aandacht voor dierenwelzijn, de milieuproblematiek en duurzaamheid. Daarom zou het er in de kerk ook over moeten gaan, vindt econoom, ethicus en theoloog Johan Graafland.