Luister naar

'Je mag overvloed hebben, gewoon in jouw normale, saaie leven'

Nieuws
Meer dan tienduizend bezoekers kwamen zaterdag in Ahoy luisteren naar ‘welvaartsprediker’ Joyce Meyer.
Gerald Bruins
maandag 11 mei 2015 om 03:00
'Je mag overvloed hebben, gewoon in jouw normale, saaie leven'
'Je mag overvloed hebben, gewoon in jouw normale, saaie leven' David van Dam

‘God wil dat je geniet. Je mag overvloed hebben in jouw saaie leven.’

Rotterdam

Tegen de tijd dat Joyce Meyer het podium had moeten betreden, staan er nog rijen auto’s in de file voor een plaatsje in de parkeergarage nabij congrescentrum Ahoy. ‘Geloven in Rotterdam’ heeft zich verkeken op de toestroom van duizenden bezoekers. Deze organisatie, waarin vooral Pinkster- en evangelische gemeenten samenwerken, maakte de komst van de populaire Amerikaanse spreekster en schrijfster mogelijk. Het is voor het eerst dat ze twee seminars verzorgt op een dergelijk evenement in Nederland.

Wie is deze Amerikaanse, geboren op 4 juni 1943? Ze wordt omschreven als een van de charismatische predikers van het zogeheten welvaartsevangelie. Ze is stellig: als je gelooft in Jezus, zul je zegen ervaren, in de zin van voorspoed. Ze staat aan het hoofd van een wereldwijde ministry waarin miljoenen omgaan, waarvan ook een hulporganisatie deel uitmaakt. Ze schreef meer dan honderd pastoraal getoonzette boeken en heeft haar eigen tv-programma dat ook in Nederland te zien is.

Zij en haar man Dave kwamen negatief in het nieuws vanwege hun ‘excessieve levensstijl’. De Meyers zijn puissant rijk. Joyce reist in een duur privévliegtuig. Haar man rijdt in een kostbare Mercedes. Een kwestie van gezegend zijn door God, aldus het paar in een publieke verdediging.

zelfverzekerd

Onder luid applaus betreedt Joyce ­Meyer eindelijk het podium, terwijl er nog mensen de zaal binnenstromen. Wat meteen opvalt, is haar kleine gestalte, en – als ze gaat praten – haar lage stem. Ze komt zelfverzekerd over. Haar gezicht heeft een facelift ondergaan, zie je als de camera ingezoomde beelden projecteert op een van de schermen in de zaal.

Meyer brengt een mix van geestelijke en psychologische peptalk aan de hand van haar eigen levensverhaal, gekruid met een milde vorm van zelfspot. Ze weet haar praktische oneliners volleerd over te brengen, getuige de vele applausjes tussendoor en de rondom klinkende ‘amens’ bij wijze van instemming.

Als kind werd ze geslagen en seksueel misbruikt door haar aan alcohol verslaafde vader. Veel mensen hebben daarmee te maken, of met andere vormen van misbruik: verbaal geweld, negeren, weggestopt worden. ‘Maar de waarheid maakt ons vrij, altijd. Dat kleine gewonde meisje dat ik was, is gestorven in Jezus. Zij is een nieuwe schepping. Ik ben geen slachtoffer van misbruik. Ik wil die identiteit van een slachtoffer niet op me nemen. Als je jezelf ziet als een slachtoffer, zul je nooit een leven van overwinning leiden.’

Een lachsalvo gaat door de zaal als ze met humor vertelt dat ze geen papieren heeft voor haar inmiddels veertigjarige bediening. ‘Ik kan niet zingen, maar wel vertellen. Sterker nog, praten is alles wat ik kan, maar ik gebruik mijn mond voor God.’

Zo gaat Meyer door. ‘God kan van onze grootste vergissingen wonderen maken. Onthoud dit: het is nooit te laat voor een nieuwe start.’ Haar leven illustreert deze uitspraak. Ze trouwde op haar achttiende met de eerste man die interesse in haar toonde. Het huwelijk duurde vijf jaar, een nachtmerrie. Ze bleef echter geloven en zat niet bij de pakken neer. Toen trouwde ze haar huidige man, met wie ze een wereldwijde bediening opbouwde.

Meyer geeft de aanwezigen mee dat God geïnteresseerd is in elke millimeter van hun leven. ‘God wil dat je geniet. Je mag overvloed hebben, gewoon in jouw normale, saaie leven. En als je de duivel dubbel kwaad wilt maken: begin met genieten van jezelf.’

De bijeenkomst loopt uit op een oproep van Meyer aan de mensen om zich vandaag nog ‘volledig over te geven aan God’. Bijna alle aanwezigen gaan staan om te doen wat zij vraagt. Meyer: ‘We zijn aangeraakt door de Geest van God, halleluja.’ <

Meyers verhaal is alledaags en praktisch

Albert en Tineke Ehrens kwamen helemaal uit Groningen om Meyer te horen. Wat spreekt hen zo aan? Tineke: ‘Ik heb zelf lang geworsteld met een minderwaardigheidsgevoel. Ik heb veel geleerd van de boeken en programma’s van Joyce Meyer. Ik herken er veel in.’ Albert: ‘Zij geeft heel praktisch handvatten voor een plezieriger leven, zodat je meer vreugde ervaart.’

Wat is het verschil tussen wat een reguliere psycholoog vertelt en het verhaal van Meyer? Het eenstemmige antwoord van de Ehrens: ‘God.’

Theoloog en antropoloog Miranda Klaver, verbonden aan de Vrije Universiteit, was ook aanwezig voor een onderzoek. Het valt haar op dat de bezoekers uit de breedte van de kerken komen: van Pinkstergemeenten tot christelijk- en vrijgemaakt-gereformeerd. ‘Wat Meyer vertelt, is alledaags, praktisch, toepasbaar. Ze houdt een therapeutisch verhaal dat echt is, want ze heeft het zelf meegemaakt. Het past bij de westerse cultuur van deze tijd waarin authenticiteit belangrijk is.’

Het welvaartsevangelie zit volgens Klaver in haar boodschap dat wie gelooft een goed leven zal leiden. ‘God zegent jou heel persoonlijk.’ Dat veel christenen voor deze positieve boodschap naar een evenement met Meyer gaan, zegt volgens haar iets over de kerken. ‘Zij laten die praktische handreikingen voor het dagelijkse leven te veel liggen.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

'Homokwestie' lijkt niet uit te draaien op schisma bij methodisten in Verenigde Staten

Het is nog maar de vraag of uiteenlopende standpunten over homoseksuele relaties leiden tot een schisma binnen de United Methodist Church in de Verenigde Staten.

Afbeelding

Religieuze wanen komen vaker voor op de Biblebelt. 'Bevindelijk-gereformeerden behandelen is lastiger'

Denken dat je engelenvleugels hebt en kunt vliegen. Of doodsbang zijn dat de duivel je meeneemt. Bevindelijk gereformeerden hebben meer last van religieuze wanen. Maar professionele hulp zullen ze niet gauw inroepen.

Afbeelding

Evelyn Noltus is predikant van de Protestantse Johanneskerk in Leersum en speelt toneel

Evelyn Noltus (61) is predikant van de Protestantse Johanneskerk in Leersum en speelt toneel. ‘Het helpt mij in mijn rol als predikant om dingen te doen die spannend zijn.’

Afbeelding

Machtspositie Zweedse premier is geen bezwaar voor het pastorsambt van zijn vrouw

Zondag werd Birgitta Ed, echtgenote van de Zweedse premier Ulf Kristersson, bevestigd als predikant in de lutherse kerk. Het was emotioneel, maar niet vanwege de functie van haar man.

Afbeelding

Sally Azar (26) is de eerste Palestijnse vrouwelijke predikant: 'Stimulans voor jongeren en vrouwen'

Het was niet haar doel, maar ze wil best een rolmodel zijn voor jongeren en vrouwen in christelijke gemeenten. Sally Azar (26) is de eerste vrouwelijke Palestijnse predikant. ‘Ik verwacht geen gemakkelijke weg.’

Afbeelding

Waarom theologen Dorina Nauta en Dolf te Velde niet zonder de kerk kunnen. 'Je zit in een ritme, dat helpt mij'

Kerkverlating? Geloven buiten de kerk? Minder diensten? Dolf te Velde en Dorina Nauta doen er niet aan mee. Zij vertellen waarom zij met plezier naar de kerk gaan. Zelfs als ze druk zijn, of liever zouden gaan sporten.