Luister naar

'De collectezak volgen op de beamer gaat te ver'

Nieuws
Kerkdiensten op televisie zorgen voor een grotere betrokkenheid. Tegelijk schermen kerken hun diensten op internet af. Is bij voorbede toestemming nodig?
Gerhard Wilts
zaterdag 3 november 2018 om 21:33
Met audiovisuele middelen kunnen kerken een breder publiek bereiken, legt Thomas Ravenshorst (staand) uit in Zeist.
Met audiovisuele middelen kunnen kerken een breder publiek bereiken, legt Thomas Ravenshorst (staand) uit in Zeist. nd

Zeist

‘De onzekerheid is groot’, beaamt Daan van Heteren van Kerkomroep.nl, een platform voor het online volgen van kerkdiensten. ‘Kerken weten vaak niet wat ze wel of niet mogen uitzenden bij de audiovisuele opname van een dienst. Toch groeit de behoefte om een dienst op afstand of op een later tijdstip mee te beleven. Niet alleen bij ouderen voor wie het lastig is naar de kerk te gaan, of in zorginstellingen; ook jongeren die op zondag moeten werken, willen vaker via internet “naar de kerk”.’

Het zijn vrijwel uitsluitend mannen die deze zaterdag de bijeenkomst over audiovisuele toepassingen in Zeist bijwonen. Toch is hun belangstelling niet alleen gericht op de technische kant; Van Heterens workshop over privacy zit vol. ‘We moeten niet te krampachtig zijn over de privacywetgeving’, stelt een bezoeker. ‘Zolang de afspraken maar duidelijk zijn’, reageert Van Heteren.

Kerktelevisie grijpt dieper in op de privacy dan geluidsopnames, benadrukt hij. ‘Kerkgangers zijn veel minder anoniem. Dat moeten beam- en camerateams zich realiseren. In een kerkdienst volgde een jonge beamist de collectezak; de eerste keer was dat grappig, maar al snel volgden klachten van gevers die in beeld kwamen. Want het bleek mogelijk te zien wat zij in de zak deponeerden.’

helderheid geven

Bij kerk-tv kan openheid over communicatiegebruik en toestemming van betrokkenen veel weerstand wegnemen, zegt Van Heteren. ‘Alles filmen is fijn voor de mensen thuis, maar weet een predikant dat hij in beeld kan komen? Niet zelden denken kerkgangers dat die camera aan de muur of zoldering een bewakingscamera is. In een kerkgebouw moet daarom een bordje hangen dat wijst op cameragebruik voor uitzendingen. En geef aan waar in de kerkzaal niet gefilmd wordt.’

Ook op andere manieren kan een kerk maatregelen nemen om de privacy te beschermen, bijvoorbeeld met een inlogcode of alleen op verzoek beelden beschikbaar te maken, bijvoorbeeld bij een rouwdienst. Toch hoeft de poort niet zo hard op slot. Van Heteren: ‘Als een kerk goed uitlegt waarom zij diensten openbaar uitzendt, raken mensen eraan gewend. Bij een kerkdienst hóren voorbede of het noemen van namen – dat weten kerkleden. Maar enig overleg, zeker bij een uitzending, blijft altijd nodig.’

Een vuistregel is dat camera- of beamteams beseffen dat een kerk openbare ruimte is, maar geloof belijden een privézaak. Van Heteren: ‘Dus let er bij doop of avondmaal op wat je uitzendt; niet iedereen vindt het plezierig om close-up in beeld te komen. Op de rug filmen mag daarentegen wel. Daarnaast is het verstandig te zorgen voor een bezwaarloket om klachten op te vangen.’

kansen

Behalve dat kerken hun koudwatervrees tegen kerk-tv overwinnen, liggen er ook kansen, meent Thomas Ravenshorst van het Zwolse bedrijf Backstage AV. Uit eigen onderzoek bij tweehonderd kerken blijkt dat zij per dienst gemiddeld twintig tot dertig kijkers trekken. ‘Patiënten, bejaarden, maar ook jonge ouders die wegens kleine kinderen niet naar de kerk kunnen komen.’

Zijn collega Richard Bredewold beaamt dat tv-uitzendingen zorgen voor grotere betrokkenheid. ‘Veel mensen willen vanuit hun ziekenhuisbed of op een verre camping kunnen meegenieten van een dienst. Tegelijk biedt dit kansen voor evangelieverkondiging. Iemand vertelde me dat hij nog nooit een kerk van binnen had gezien, maar door kerk-televisie uiteindelijk toch eens was binnengestapt.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Nieuw tussenjaar combineert geloof met kunst. 'Wij vinden het ook belangrijk uit te reiken en te dienen'

In Nieuwegein gaat in september een nieuw tussenjaar van start voor creatieve christelijke jongeren. 'We hoorden veel verhalen over de onveilige cultuur op kunstopleidingen – dat zette ons aan het denken.'

Afbeelding

Eben-Haëzergemeente op Urk verbreekt band met CGK in Zwolle

Eén van de drie christelijke gereformeerde kerken (cgk) in Urk, te weten de Eben-Haëzergemeente, heeft de correspondentieband met de kerkenraad van de cgk Zwolle verbroken.

Afbeelding

Kerkleden helpen flink in armoedebestrijding, deels door wantrouwen richting overheid

Kerkleden hebben in 2021 miljoenen onbetaalde uren en tientallen miljoenen euro’s besteed om de armoede in Nederland te verminderen. Het exacte aantal uren kan zelfs nog hoger liggen. Dat blijkt uit onderzoek van verschillende organisaties.

Afbeelding

Jongeren hebben steeds minder met Israël. 'Tegenreactie op ouderen die Joodse staat kritiekloos steunden'

De huidige generatie christelijke jongeren ervaart minder verbondenheid met Israël en het Midden-Oosten dan hun ouders. ‘We maken ons daar wel enigszins zorgen om, vooral omdat het bij heel veel mensen het godsbeeld aantast. We raken de wortels van ons geloof kwijt.

Afbeelding

Na twee niertransplantaties en dialyse blijft Arthur optimistisch: 'God heeft mij veel gegeven'

'Ik leef met meer dalen dan een gemiddeld mens, maar de pieken zijn ook hoger.' Arthur Burggraaf (22) heeft al zijn hele leven ernstig nierfalen. Hij dialyseerde een jaar en heeft twee niertransplantaties gehad.

Afbeelding

Wij vinden dromen vaak zweverig, maar in de Bijbel wordt hier heel anders over gedacht

In de Bijbel hebben dromen een veel grotere plaats dan wij ze in onze modern-westerse samenleving geven. Zonde, vindt bijbelwetenschapper Bart Koet. 'Zo mis je ook de troost die dromen kunnen bieden.'