Luister naar

Arjen ten Brinke: 'In Nijkerk hebben mensen dezelfde vragen als in Den Haag'

Nieuws
In een halfjaar tijd is Mozaiek033 in Nijkerk snel gegroeid en daarom worden er voorgangers aangesteld. Voormalig kerkpionier Arjen ten Brinke gaat van Den Haag, via Almere naar de Biblebelt.
Ilona de Lange
zaterdag 13 juli 2019 om 03:00
Arjen ten Brinke (l.), nieuwe voorganger bij Mozaiek033, werd vorig jaar door Kees Kraayenoord (r.) geïntroduceerd op het podium van Mozaiek0318. Hij vertelde bij die gelegenheid over zijn werk voor International Justice Mission.
Arjen ten Brinke (l.), nieuwe voorganger bij Mozaiek033, werd vorig jaar door Kees Kraayenoord (r.) geïntroduceerd op het podium van Mozaiek0318. Hij vertelde bij die gelegenheid over zijn werk voor International Justice Mission. youtube

Nijkerk

Worshipleider Kees Kraayenoord begon zeven jaar geleden een nieuwe kerk met de naam Mozaiek0318. De naam verwijst naar de kerk als kunstwerk van gebrokenheid. En 0318 is het netnummer van standplaats Veenendaal. De kerk barstte al snel uit zijn voegen. Daarom werden een halfjaar geleden de deuren geopend van zustergemeente ­Mozaiek033, in Nijkerk. Ook die kerk groeit gestaag, en heeft meer voorgangers nodig. Naast Emiel Hop begint voormalig kerkpionier Arjen ten Brinke er daarom per 1 september als voorganger.

Op Twitter schreef u dat de vraag van Mozaiek kwam ‘na een woestijnperiode’, kunt u dat toelichten?

‘Na tien jaar aan een pioniersplek te hebben gebouwd in Den Haag, verbond ik mij in 2017 aan de christelijke gemeente De Wegwijzer in ­Almere. Ik werd binnen deze kerk wijkpastor, maar dat bleek niet de cultuur waarin ik kon werken. Na anderhalf jaar heb ik helaas wegens die omstandigheden mijn werkzaamheden moeten beëindigen. Hoe dan verder, was mijn vraag toen, want het was niet mijn bedoeling binnen twee jaar te vertrekken. Ik ging soms voor bij Mozaiek, maar de vraag om parttime voorganger te worden was een mooie verrassing. Het DNA van de kerk sluit aan bij mij als persoon. “Ontmoeting komt voor standpunten” is een motto van Mozaiek, en daar sta ik ook voor.’

overal

Nu gaat u van niet-kerkelijke steden naar de Biblebelt, een flinke overgang.

‘Ik heb ook gedacht: moet ik daar wel zijn? Maar ik ben steeds meer gaan ontdekken dat de scheidslijn tussen kerkelijke en niet-kerkelijke mensen dun is. In Nijkerk hebben mensen ­dezelfde geloofs- en levensvragen als in Den Haag, want het zijn mensen van vlees en bloed.’

Waar zou u Mozaiek plaatsen in kerkelijk Nederland?

‘Mozaiek wordt vaak een evangelische kerk genoemd, maar dan denk ik: nee. Ik kom veel in evangelische kerken en daar zijn dogma’s die ik bij Mozaiek niet tegenkom. Wat dat betreft, vind ik de breedte bij Mozaiek meer op de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) lijken. Ik hoor geregeld, ‘die Ten Brinke is evangelisch geworden’. Maar ik ben geen evangelische boy. Het interesseert mij niet in welk hokje een kerk zit. In de afgelopen periode hebben zes verschillende kerken bij mij aangeklopt, van PKN tot baptisten en christelijk-gereformeerden. Ik had overal voorganger kunnen worden. Als de katholieken een mooie plek hadden gehad, had ik ook ja kunnen zeggen. In ­Mozaiek willen we God aanbidden, van elkaar houden en onze omgeving dienen. En dat het liefst in samenwerking met andere kerken. Dat gebeurt in Veenendaal en dat willen we ook in Nijkerk meer en meer gaan doen.’

Op de website van Mozaiek033 staat dat Emiel Hop en u ‘een gezamenlijke passie voor de lokale kerk’ hebben. Terwijl veel mensen hun lokale kerk verlaten om naar Mozaiek te gaan. Voelt dat niet ongemakkelijk?

‘Nee, want er is blijkbaar behoefte aan een nieuwe geloofsbeleving. Ik zou het onverstandig vinden dat te negeren. Onze tijd vraagt om nieuwe vormen van kerk-zijn die aansluiten bij de samenleving. Als Mozaiek proberen we dat te doen. Ook bij pioniersplekken in de Randstad komen veelal mensen met een kerkelijke achtergrond, maar dat hoor je niet, omdat het om kleinere aantallen gaat. De gemeenteleden die ik tot nu heb gesproken, vertellen dat ze bij Mozaiek God leren kennen op een andere manier. Dit ligt gevoelig, want ik wil absoluut niet stellen dat andere kerken het fout doen. Maar deze mensen zeggen bijvoorbeeld dat ze in hun oude kerk wel hoorden dat de Heilige Geest werkt, maar niet hóé de Geest werkt. Daarnaast haken sommigen af doordat het te veel gaat over wat in hun ogen randzaken zijn – wel of geen vrouw op de kansel, of de doop, dat soort kwesties.’

Over dat soort kwesties moet toch elke gemeente een standpunt i­nnemen?

‘Bij Mozaiek worden volwassenen gedoopt. Maar er wordt al tweeduizend jaar gesteggeld over de doop. Dus Mozaiek zegt: dit is hoe wij het doen. Heb je een andere visie? Prima, je bent welkom, ook om functies binnen de kerk op je te nemen. Waar het ons vooral om gaat is dat we elkaar helpen om Jezus te volgen en je omgeving te dienen.’

Uw medevoorganger Emiel Hop heeft zich laten overdopen. Kunt u op 1 september beginnen, terwijl u niet als volwassene gedoopt bent?

‘Dat zeg ik niet.’

Waarom niet? Is er dan toch gesteggel over de doop?

‘Nee hoor, geen gesteggel. Maar over het profiel van de voorganger en wat er van hem wordt gevraagd, daarover spreken we intern met elkaar als voorgangers.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Franse protestanten binden strijd aan met seksueel misbruik. Eventueel ambtsgeheim breken

Dominees moeten misbruikslachtoffers helpen bij een gerechtelijke procedure. En waar dat kan moeten predikanten hun ambtsgeheim breken. Zo wil de Protestantse Federatie in Frankrijk seksueel misbruik tegengaan.

Afbeelding

Hanna Rijken wordt docent theologie & muziek: 'Ik wil toekomstige dominees laten zingen'

Hanna Rijken gaat toekomstige dominees in de Protestantse Kerk lesgeven in 'theologie en muziek'. Juist nu is dat voor de kerk belangrijk. 'Er is in heel de samenleving een hunkering naar beleving van goede muziek.'

Afbeelding

Nadia Zerouali: 'In de islam is het al gauw goed tussen God en mens. Het gaat om de zuivere intentie'

Wat is het houvast van Nadia Zerouali, televisiekok bij BinnnensteBuiten? ‘Ik geloof in de goede Allah, niet de straffende, want veel erger dan het nu hier op aarde al is, kan het niet worden.’

Afbeelding

Waar het goedkomt, is dat een kwestie van genade: gratis, niet goedkoop. Wie wil die weg gaan?

Met één zin veegt Jezus het fundament onder Nicodemus’ levensvisie vandaan, legt predikant en columnist Adrian Verbree uit. ‘Jij kunt jezelf niet redden, de verandering moet anothen, van boven komen.’

Afbeelding

Wanhoop je over het klimaat? Zing ook dan een loflied

In de klimaatdemonstraties klinkt een noodkreet, een noodkreet die ook zichtbaar wordt in de Psalmen. Maar in de Psalmen staat die noodkreet in het kader van het loflied. Hoe kun je God prijzen als je de wanhoop nabij bent?

Afbeelding

Dominee Joshi van Veen staat ook achter de bar: 'De meest gestelde vraag, is: Mag ik bij je biechten?'

Joshi van Veen (36) is dominee bij de Rafaelkerk Goes en maakt graag cocktails. ‘Ik probeer aan te sluiten bij de smaak van de mensen. Daar zit de link tussen kerk en kroeg.’