Pesticiden bedreigen archeologische schat

Britse onderzoekers hebben een Romeinse kom opgegraven die is aangetast door moderne chemicaliën. De kom, gemaakt van een koperlegering, vertoonde bruine en groene sporen van corrosie. Onderzoek van de aangetaste delen onthulden de aanwezigheid van chloorbenzeen, een stof die onder meer gebruikt is in de productie van DDT en andere bestrijdingsmiddelen. Het gebruik van pesticiden die chloorbenzeen bevatten is inmiddels verboden.
vrijdag 7 oktober 2022 om 04:23
De kom met bruine en groene sporen van corrosie.
De kom met bruine en groene sporen van corrosie. beeld csi laboratory Sittingbourne

Oxford

De kom, die ergens tussen de jaren 43 en 410 van onze jaartelling is gemaakt, werd opgegraven in het Britse graafschap Kent. Mogelijk is het chloorbenzeen in de bodem het gevolg van het gebruik van pesticiden op een boerderij in de buurt. Ook is in de kom het insecten werende middel DEET gevonden.

Volgens de onderzoekers wijzen de vondsten erop dat archeologische schatten in de bodem jaren na het verbod van deze chemicaliën nog gevaar lopen. Er is daarom meer onderzoek nodig naar die aantasting, en naar manieren om deze tegen te gaan. Het onderzoek is vrijdag gepubliceerd in het tijdschrift Scientific Reports.

Poliep heeft veelzijdige straalaandrijving

Een eenvoudige poliep die in de diepzee leeft, blijkt een zeer efficiënte manier te hebben om zich voort te bewegen. Het organisme met de wetenschappelijke naam Nanomia bijuga pompt water uit aanhangsels op het lijf om zichzelf te verplaatsen.

Romeinse munt met onbekende keizer blijkt toch echt te zijn

In 1713 zijn in Transsylvanië Romeinse munten opgegraven. Maar omdat op één munt een onbekende keizer was afgebeeld, werden die als vervalsingen gezien. Nu blijkt dat ze toch echt zijn.

Grote trap gebruikt medicijnen

De grote trap, een kleurige vogel die vooral in Spanje en Portugal leeft, lijkt bewust planten te eten die een stof bevatten waar darmparasieten niet tegen kunnen.

Coronavaccin biedt extra bescherming na doormaken infectie

Ook na doormaken van een infectie met het coronavirus is het verstandig je te laten vaccineren, blijkt uit Deens onderzoek.

Drone met vleugels kan scherpe bochten maken

Drones die vliegen als een helikopter kunnen zeer goed manoeuvreren. Maar drones met een vleugel gebruiken minder energie tijdens het vliegen en kunnen dus eenvoudiger grote afstanden afleggen. Vogels combineren de efficiëntie van vleugels met een grote manoeuvreerbaarheid.

Vapen is niet alleen slecht voor je longen, het veroorzaakt ook gaatjes volgens tandartsen

Dat het inhaleren van de damp van een e-sigaret, vapen, schadelijk kan zijn voor de longen, wisten we al. Maar nu stellen Amerikaanse tandartsen dat het ook de kans op gaatjes vergroot.