Pesticiden bedreigen archeologische schat

Britse onderzoekers hebben een Romeinse kom opgegraven die is aangetast door moderne chemicaliën. De kom, gemaakt van een koperlegering, vertoonde bruine en groene sporen van corrosie. Onderzoek van de aangetaste delen onthulden de aanwezigheid van chloorbenzeen, een stof die onder meer gebruikt is in de productie van DDT en andere bestrijdingsmiddelen. Het gebruik van pesticiden die chloorbenzeen bevatten is inmiddels verboden.
vrijdag 7 oktober 2022 om 04:23
De kom met bruine en groene sporen van corrosie.
De kom met bruine en groene sporen van corrosie. beeld csi laboratory Sittingbourne

Oxford

De kom, die ergens tussen de jaren 43 en 410 van onze jaartelling is gemaakt, werd opgegraven in het Britse graafschap Kent. Mogelijk is het chloorbenzeen in de bodem het gevolg van het gebruik van pesticiden op een boerderij in de buurt. Ook is in de kom het insecten werende middel DEET gevonden.

Volgens de onderzoekers wijzen de vondsten erop dat archeologische schatten in de bodem jaren na het verbod van deze chemicaliën nog gevaar lopen. Er is daarom meer onderzoek nodig naar die aantasting, en naar manieren om deze tegen te gaan. Het onderzoek is vrijdag gepubliceerd in het tijdschrift Scientific Reports.

Fraude met nepartikelen in wetenschap wordt met kunstmatige intelligentie steeds makkelijker

Wetenschappers delen hun kennis in wetenschappelijke artikelen. Maar daarin schuilt ook een gevaar: ze worden ook afgerekend op het aantal artikelen dat ze publiceren.

Reddingsrat met Eindhovens rugzakje moet mensen na aardbeving opsporen onder puin

Een Belgische hulporganisatie traint hamsterratten om slachtoffers op te sporen na aardbevingen. De beestjes dragen een rugzakje vol elektronica, dat is ontwikkeld door studenten van de Technische Universiteit Eindhoven.

De serieuze zorg van CliniClowns. 'Wij kunnen er helemaal zijn voor de patiënt'

Een onderzoek van de universiteit van Tel Aviv beschrijft welke therapeutische doelen medical clowns hebben. 'Ik ben er voor de patiënt en sluit aan bij wat hem of haar bezighoudt.'

Anderhalve graad opwarming van de aarde mogelijk volgend jaar al een feit

Klimaatwetenschappers zien de mogelijkheid dat al volgend jaar de 1,5 graad opwarming van de aarde een feit wordt. Ook al is de kans daarop klein, het zou voor het eerst zijn dat een hard klimaatdoel wordt overschreden.

De computer moet nodig op dieet en kunstmatige intelligentie is wellicht de oplossing

Informatietechnologie verbruikt tussen de vijf en tien procent van de wereldwijde elektriciteitsproductie en dat verbruik blijft groeien. Hoe is de energiehonger te stillen?

Wie veel vloekt, is niet zo aardig en consciëntieus. 'Onze taal weerspiegelt wie we zijn'

Mensen die veel vloeken, zijn minder gewetensvol. Dat is een van de uitkomsten van onderzoek van psycholoog Antonis Koutsoumpis, die verbonden is aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.