Rups van wasmot verteert plastic

In de strijd tegen plasticvervuiling hebben Spaanse wetenschappers een nieuw wapen ontdekt: enzymen uit het speeksel van een rups. Daarmee lijkt het mogelijk polyethyleen plastics eenvoudig af te breken.
dinsdag 4 oktober 2022 om 17:10
De rups van de grote wasmot.
De rups van de grote wasmot. beeld wikipedia

Madrid

Ongeveer een derde van alle plastics bestaat uit polyethyleen. Dit soort plastic kan wel via biologische processen worden afgebroken, maar alleen nadat het eerst sterk verhit is. De onderzoekers van het Madrileense Centro de Investigaciones Biologicas-Margarita Salas, een biologisch onderzoeksinstituut, ontdekten dat rupsen van de grote wasmot polyethyleen konden verteren.

Zij analyseerden daarom het speeksel van de mot en vonden er twee enzymen die de afbraak van polyethyleen stimuleren. Samen zorgen ze voor de oxidatie van het plastic, de eerste stap die nodig is om een biologische afbraak in gang te zetten.

Japanse bloem verschiet herhaaldelijk van kleur

Bloemen willen nog weleens van kleur veranderen. Doorgaans geeft de bloem hiermee aan dat er voedzame nectar beschikbaar is – of niet. Bij een Japanse plant bleken de bloemen wel heel vaak van kleur te verschieten.

Kinderen kopertijd tekenden uilen

Op het Iberisch schiereiland zijn oude stukken leisteen gevonden met de vorm en tekening van een uil. Het lijken knutselwerkjes te zijn van kinderen.

Mierenpoppen maken melk

Verpoppende mieren blijken een belangrijke functie te hebben: ze produceren een voedselrijke, melkachtige substantie waar volwassen mieren en larven zich mee voeden.

Voor een efficiënte landbouw moeten planten elkaar niet beconcurreren, maar samenwerken

Het denken over evolutie wordt vaak gedomineerd door ‘overleven van de sterkste’. Voor een efficiënte landbouw zijn opeengepakte planten het beste. En die manier van groeien is alleen mogelijk wanneer planten samenwerken.

Poliep heeft veelzijdige straalaandrijving

Een eenvoudige poliep die in de diepzee leeft, blijkt een zeer efficiënte manier te hebben om zich voort te bewegen. Het organisme met de wetenschappelijke naam Nanomia bijuga pompt water uit aanhangsels op het lijf om zichzelf te verplaatsen.

Romeinse munt met onbekende keizer blijkt toch echt te zijn

In 1713 zijn in Transsylvanië Romeinse munten opgegraven. Maar omdat op één munt een onbekende keizer was afgebeeld, werden die als vervalsingen gezien. Nu blijkt dat ze toch echt zijn.