‘Micro-organismen beter beschermen’

We moeten niet alleen de natuur beschermen die we kunnen zien, maar ook de micro-organismen in de bodem. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het functioneren van onze planeet. Dat betoogt een team van Europese onderzoekers, onder meer van de Vrije Universiteit, in een artikel dat maandag verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Microbiology. Als het gaat om de biodiversiteit van de aarde vormen micro-organismen de grootste groep. Veel processen die we zien, zoals plantengroei, zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van schimmels en bacteriën. En hoewel het uitsterven van grote dieren en zeldzame planten veel aandacht krijgt, is het verdwijnen van sommige schimmels misschien wel belangrijker.
dinsdag 4 oktober 2022 om 04:21
Micro-organismen in de bodem vormen de fundering van ecosystemen.
Micro-organismen in de bodem vormen de fundering van ecosystemen. beeld anp

Zürich

De onderzoekers presenteren een samenvatting van tachtig wetenschappelijke studies over de rol van schimmels in de landbouw. Daaruit blijkt dat het herstellen van de oorspronkelijke diversiteit aan schimmels de plantengroei in de behandelde bodem met gemiddeld 64 procent doet toenemen. Zo’n behandeling is nuttig in cultuurlandschappen, waarin de diversiteit aan micro-organismen in de bodem vaak is afgenomen. In het artikel stellen de onderzoekers een drievoudige aanpak van de bodemdiversiteit voor. De eerste is conserveren, het in kaart brengen van de diversiteit van micro-organismen in bodems, om erachter te komen waar soorten dreigen te verdwijnen. In grote delen van de wereld, zoals Afrika, is dit soort onderzoek nog nauwelijks ..

Romeinse munt met onbekende keizer blijkt toch echt te zijn

In 1713 zijn in Transsylvanië Romeinse munten opgegraven. Maar omdat op één munt een onbekende keizer was afgebeeld, werden die als vervalsingen gezien. Nu blijkt dat ze toch echt zijn.

Grote trap gebruikt medicijnen

De grote trap, een kleurige vogel die vooral in Spanje en Portugal leeft, lijkt bewust planten te eten die een stof bevatten waar darmparasieten niet tegen kunnen.

Coronavaccin biedt extra bescherming na doormaken infectie

Ook na doormaken van een infectie met het coronavirus is het verstandig je te laten vaccineren, blijkt uit Deens onderzoek.

Drone met vleugels kan scherpe bochten maken

Drones die vliegen als een helikopter kunnen zeer goed manoeuvreren. Maar drones met een vleugel gebruiken minder energie tijdens het vliegen en kunnen dus eenvoudiger grote afstanden afleggen. Vogels combineren de efficiëntie van vleugels met een grote manoeuvreerbaarheid.

Vapen is niet alleen slecht voor je longen, het veroorzaakt ook gaatjes volgens tandartsen

Dat het inhaleren van de damp van een e-sigaret, vapen, schadelijk kan zijn voor de longen, wisten we al. Maar nu stellen Amerikaanse tandartsen dat het ook de kans op gaatjes vergroot.

Dieetverandering zichtbaar in tandsteen

Tijdens de jonge steentijd vond er een dieetverandering plaats. Onderzoekers tonen aan dat de jager-verzamelaars vooral veel vlees aten, maar dat landbouwers vooral zetmeel en melkproducten in het dieet hadden.