Productie bitcoins schadelijk voor klimaat

Bitcoins dragen volgens Amerikaanse onderzoekers in toenemende mate bij aan klimaatverandering. De productie van de cryptomunten vergt steeds grotere hoeveelheden elektriciteit. Volgens een studie van de Universiteit van New Mexico is de CO2-uitstoot per geproduceerde bitcoin daardoor in vijf jaar met een factor 126 gestegen. In 2016 veroorzaakte het zogeheten delven van één bitcoin nog 0,9 ton CO2-uitstoot. In 2021 was dat opgelopen tot 113 ton.
anp
vrijdag 30 september 2022 om 04:24

Albuquerque

Het systeem achter bitcoins draait op computers die complexe wiskundige puzzels oplossen. De beheerders van die computers krijgen als beloning virtueel geld. Volgens de studie, die is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Scientific Reports, is daar in 2020 ruim 75 terawatt aan stroom voor gebruikt. Dat is iets meer dan het jaarverbruik van heel Oostenrijk. Op de piek van de bitcoinprijs, in mei 2020, veroorzaakte de productie van bitcoins volgens de onderzoekers een hoger bedrag aan klimaatschade dan de digitale munten waard waren.

Fraude met nepartikelen in wetenschap wordt met kunstmatige intelligentie steeds makkelijker

Wetenschappers delen hun kennis in wetenschappelijke artikelen. Maar daarin schuilt ook een gevaar: ze worden ook afgerekend op het aantal artikelen dat ze publiceren.

Reddingsrat met Eindhovens rugzakje moet mensen na aardbeving opsporen onder puin

Een Belgische hulporganisatie traint hamsterratten om slachtoffers op te sporen na aardbevingen. De beestjes dragen een rugzakje vol elektronica, dat is ontwikkeld door studenten van de Technische Universiteit Eindhoven.

De serieuze zorg van CliniClowns. 'Wij kunnen er helemaal zijn voor de patiënt'

Een onderzoek van de universiteit van Tel Aviv beschrijft welke therapeutische doelen medical clowns hebben. 'Ik ben er voor de patiënt en sluit aan bij wat hem of haar bezighoudt.'

Anderhalve graad opwarming van de aarde mogelijk volgend jaar al een feit

Klimaatwetenschappers zien de mogelijkheid dat al volgend jaar de 1,5 graad opwarming van de aarde een feit wordt. Ook al is de kans daarop klein, het zou voor het eerst zijn dat een hard klimaatdoel wordt overschreden.

De computer moet nodig op dieet en kunstmatige intelligentie is wellicht de oplossing

Informatietechnologie verbruikt tussen de vijf en tien procent van de wereldwijde elektriciteitsproductie en dat verbruik blijft groeien. Hoe is de energiehonger te stillen?

Wie veel vloekt, is niet zo aardig en consciëntieus. 'Onze taal weerspiegelt wie we zijn'

Mensen die veel vloeken, zijn minder gewetensvol. Dat is een van de uitkomsten van onderzoek van psycholoog Antonis Koutsoumpis, die verbonden is aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.