Productie bitcoins schadelijk voor klimaat

Bitcoins dragen volgens Amerikaanse onderzoekers in toenemende mate bij aan klimaatverandering. De productie van de cryptomunten vergt steeds grotere hoeveelheden elektriciteit. Volgens een studie van de Universiteit van New Mexico is de CO2-uitstoot per geproduceerde bitcoin daardoor in vijf jaar met een factor 126 gestegen. In 2016 veroorzaakte het zogeheten delven van één bitcoin nog 0,9 ton CO2-uitstoot. In 2021 was dat opgelopen tot 113 ton.
anp
vrijdag 30 september 2022 om 04:24

Albuquerque

Het systeem achter bitcoins draait op computers die complexe wiskundige puzzels oplossen. De beheerders van die computers krijgen als beloning virtueel geld. Volgens de studie, die is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Scientific Reports, is daar in 2020 ruim 75 terawatt aan stroom voor gebruikt. Dat is iets meer dan het jaarverbruik van heel Oostenrijk. Op de piek van de bitcoinprijs, in mei 2020, veroorzaakte de productie van bitcoins volgens de onderzoekers een hoger bedrag aan klimaatschade dan de digitale munten waard waren.

Voor een efficiënte landbouw moeten planten elkaar niet beconcurreren, maar samenwerken

Het denken over evolutie wordt vaak gedomineerd door ‘overleven van de sterkste’. Voor een efficiënte landbouw zijn opeengepakte planten het beste. En die manier van groeien is alleen mogelijk wanneer planten samenwerken.

Poliep heeft veelzijdige straalaandrijving

Een eenvoudige poliep die in de diepzee leeft, blijkt een zeer efficiënte manier te hebben om zich voort te bewegen. Het organisme met de wetenschappelijke naam Nanomia bijuga pompt water uit aanhangsels op het lijf om zichzelf te verplaatsen.

Romeinse munt met onbekende keizer blijkt toch echt te zijn

In 1713 zijn in Transsylvanië Romeinse munten opgegraven. Maar omdat op één munt een onbekende keizer was afgebeeld, werden die als vervalsingen gezien. Nu blijkt dat ze toch echt zijn.

Grote trap gebruikt medicijnen

De grote trap, een kleurige vogel die vooral in Spanje en Portugal leeft, lijkt bewust planten te eten die een stof bevatten waar darmparasieten niet tegen kunnen.

Coronavaccin biedt extra bescherming na doormaken infectie

Ook na doormaken van een infectie met het coronavirus is het verstandig je te laten vaccineren, blijkt uit Deens onderzoek.

Drone met vleugels kan scherpe bochten maken

Drones die vliegen als een helikopter kunnen zeer goed manoeuvreren. Maar drones met een vleugel gebruiken minder energie tijdens het vliegen en kunnen dus eenvoudiger grote afstanden afleggen. Vogels combineren de efficiëntie van vleugels met een grote manoeuvreerbaarheid.