De wereld zou het Nederlandse fietsgemiddelde van 2,6 kilometer per dag over moeten nemen

In Nederland is het gebruikelijk om voor korte ritjes de fiets te pakken. Volgens onderzoekers van de universiteit van Zuid Denemarken zou de hele wereld dat moeten doen: als iedereen slechts 2,6 kilometer van de dagelijkse reizen per fiets zou afleggen, scheelt dat per jaar 686 miljoen ton kooldioxide - wat ongeveer een vijfde is van de totale uitstoot van auto’s op de wereld.
donderdag 18 augustus 2022 om 17:00
Het is goed voor het klimaat wanneer de fietsen wat vaker uit de schuur komen.
Het is goed voor het klimaat wanneer de fietsen wat vaker uit de schuur komen. beeld anp / Robin van Lonkhuijsen

Odense

Ze brachten eerst productie, verkoop en gebruik van fietsen wereldwijd in kaart voor de periode van 1962 tot en met 2015. Die productie van fietsen steeg in die periode sneller dan de productie van auto’s. China nam met bijna tweederde het leeuwendeel van de fietsproductie voor zijn rekening. Maar die fietsen worden niet echt veel gebruikt, zo bleek ook. Nog geen vijf procent van de dagelijkse verplaatsingen ging per fiets.

Vervolgens berekenden de onderzoekers wat er zou gebeuren als de hele wereld de fietsgewoonten van Denemarken of Nederland zou overnemen. In Denemarken fietsen mensen gemiddeld 1,6 kilometer per dag, in Nederland is dat 2,6 kilometer. Als wereldwijd het Deense voorbeeld wordt gevolgd, zou dat 414 miljoen ton koo..

Rups van wasmot verteert plastic

In de strijd tegen plasticvervuiling hebben Spaanse wetenschappers een nieuw wapen ontdekt: enzymen uit het speeksel van een rups. Daarmee lijkt het mogelijk polyethyleen plastics eenvoudig af te breken.

‘Micro-organismen beter beschermen’

We moeten niet alleen de natuur beschermen die we kunnen zien, maar ook de micro-organismen in de bodem. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het functioneren van onze planeet.

Slimme robot lacht op juiste moment

Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd robots te ontwikkelen die met hun gesprekspartner meelachen. Het herkennen van humor is nog te ingewikkeld.

Hoefdieren in gevangenschap willen goed eten en sociale contacten

In dierentuinen en op boerderijen kunnen dieren stereotiep gedrag vertonen. Biologen van de universiteiten van Portsmouth en Aberystwyth (VK) hebben nu in kaart gebracht hoe stereotiep gedrag ontstaat bij verschillende soorten hoefdieren.

Groener kweekvlees dankzij magneet

Voor het maken van kweekvlees zijn spiercellen nodig, die alleen groeien dankzij bloedplasma van koeien-foetussen. Onderzoekers uit Shanghai hebben daarvoor een groener en diervriendelijker alternatief ontdekt.

Robots met hulp hondenbaasjes

Ontwikkelaars van zorgrobots willen dat hun robots echt contact kunnen maken met patiënten. Maar sociaal gedrag programmeren is lastig. Ter inspiratie vroegen robotbouwers 153 eigenaren van honden welk gedrag zij belangrijk vonden voor de relatie met hun hond.