Wetenschappers klonen muizen met behulp van gevriesdroogde cellen

Om de genetische diversiteit van bedreigde diersoorten te bewaren, vriezen wetenschappers embryo’s of geslachtscellen in. Daarvoor gebruiken ze vloeibaar stikstof, maar dat is kostbaar en omslachtig. Vriesdrogen zou de opslag eenvoudiger maken. Japanse onderzoekers hebben de celkernen van gevriesdroogde cellen van muizen gebruikt om nieuwe muizen te klonen. De resultaten van deze experimenten zijn gepubliceerd in Nature Communications.
dinsdag 5 juli 2022 om 17:21
Muis in het laboratorium
Muis in het laboratorium beeld Andrei Tchernov

Kofu

Eerder onderzoek had al laten zien dat gevriesdroogde spermacellen langdurig bewaard kunnen blijven. Zelfs na vijf jaar in het internationale ruimtestation was het nog mogelijk om met die cellen een eicel te bevruchten. De spermacellen waren door het vriesdrogen dood, maar het erfelijk materiaal in de kern was nog grotendeels intact. Door dit in te spuiten in de eicel van een muis ontstonden er levensvatbare embryo’s.

Nu zijn op dezelfde manier gewone lichaamscellen van muizen gevriesdroogd. Ook die cellen gingen dood door de procedure en het erfelijk materiaal in de celkernen liep enige schade op. Maar desondanks was het mogelijk celkernen uit deze cellen over te brengen naar levende muizencellen waar de oorspronkelijke celkern uit g..

Rups van wasmot verteert plastic

In de strijd tegen plasticvervuiling hebben Spaanse wetenschappers een nieuw wapen ontdekt: enzymen uit het speeksel van een rups. Daarmee lijkt het mogelijk polyethyleen plastics eenvoudig af te breken.

‘Micro-organismen beter beschermen’

We moeten niet alleen de natuur beschermen die we kunnen zien, maar ook de micro-organismen in de bodem. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het functioneren van onze planeet.

Slimme robot lacht op juiste moment

Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd robots te ontwikkelen die met hun gesprekspartner meelachen. Het herkennen van humor is nog te ingewikkeld.

Hoefdieren in gevangenschap willen goed eten en sociale contacten

In dierentuinen en op boerderijen kunnen dieren stereotiep gedrag vertonen. Biologen van de universiteiten van Portsmouth en Aberystwyth (VK) hebben nu in kaart gebracht hoe stereotiep gedrag ontstaat bij verschillende soorten hoefdieren.

Groener kweekvlees dankzij magneet

Voor het maken van kweekvlees zijn spiercellen nodig, die alleen groeien dankzij bloedplasma van koeien-foetussen. Onderzoekers uit Shanghai hebben daarvoor een groener en diervriendelijker alternatief ontdekt.

Robots met hulp hondenbaasjes

Ontwikkelaars van zorgrobots willen dat hun robots echt contact kunnen maken met patiënten. Maar sociaal gedrag programmeren is lastig. Ter inspiratie vroegen robotbouwers 153 eigenaren van honden welk gedrag zij belangrijk vonden voor de relatie met hun hond.