Verband tussen besmetting coronavirus en suikerziekte

Japanse wetenschappers hebben ontdekt hoe een infectie met het SARS-CoV2 coronavirus de controle van de hoeveelheid suiker in het bloed kan verstoren. Dit kan leiden tot het ontstaan van suikerziekte. Er waren al aanwijzingen dat het coronavirus de verwerking van suiker in het lichaam kan beïnvloeden, maar het was nog onduidelijk hoe dat gebeurde.
dinsdag 28 juni 2022 om 16:10
Sample RT-PCR test
Sample RT-PCR test beeld Epa / Robert Ghement

De onderzoekers richtten zich op een gen dat belangrijk is voor de regulatie van suiker, met de naam IRF1. Dit geeft een signaal af dat invloed heeft op de suikerstofwisseling van cellen. In proefdieren met covid en in gekweekte cellen die besmet waren met het coronavirus bleek de activiteit van het IRF1-gen te zijn verhoogd.

Ook bij covidpatiënten die ernstig ziek waren van het virus bleek het gen actiever, maar niet bij besmette mensen met milde klachten. De verhoogde activiteit van het gen bij ernstig zieke patiënten vonden de onderzoekers niet alleen in de longen, maar ook in lever, vetweefsel en de alvleesklier. De conclusie van het onderzoek is dat infectie met het coronavirus de suikerstofwisseling kan verstoren.

Pesticiden bedreigen archeologische schat

Britse onderzoekers hebben een Romeinse kom opgegraven die is aangetast door moderne chemicaliën. De kom, gemaakt van een koperlegering, vertoonde bruine en groene sporen van corrosie.

Geur en smaak van vroeger laat ouderen oude tijden herbeleven

Geuren en smaken kunnen herinneringen oproepen. Onderzoekers van een Britse universiteit hebben met behulp van kunstmatige smaakstoffen en een 3D-printer onderzocht hoe groot het effect van smaak op hun herinneringen is.

Rups van wasmot verteert plastic

In de strijd tegen plasticvervuiling hebben Spaanse wetenschappers een nieuw wapen ontdekt: enzymen uit het speeksel van een rups. Daarmee lijkt het mogelijk polyethyleen plastics eenvoudig af te breken.

‘Micro-organismen beter beschermen’

We moeten niet alleen de natuur beschermen die we kunnen zien, maar ook de micro-organismen in de bodem. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het functioneren van onze planeet.

Slimme robot lacht op juiste moment

Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd robots te ontwikkelen die met hun gesprekspartner meelachen. Het herkennen van humor is nog te ingewikkeld.

Hoefdieren in gevangenschap willen goed eten en sociale contacten

In dierentuinen en op boerderijen kunnen dieren stereotiep gedrag vertonen. Biologen van de universiteiten van Portsmouth en Aberystwyth (VK) hebben nu in kaart gebracht hoe stereotiep gedrag ontstaat bij verschillende soorten hoefdieren.