Biologische korst op het landoppervlak houdt veel stof tegen

Ongeveer 12 procent van al het landoppervlak is bedekt met een biologische korst, waarin micro-organismen, korstmossen en gewone mossen zanddeeltjes binden tot een stevige laag. Spaanse wetenschappers hebben nu een schatting gemaakt van de invloed die deze korst heeft op de hoeveelheid stof in de atmosfeer. Die blijkt aanzienlijk, maar intensief landgebruik en klimaatverandering kunnen de laag aantasten en zo voor meer stof zorgen, zo schrijven zij maandag in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Geoscience.
maandag 16 mei 2022 om 22:28
Korstmos op roze graniet aan de kust van Bretagne, Frankrijk.
Korstmos op roze graniet aan de kust van Bretagne, Frankrijk. beeld afp / Damien Meyer

Almería

De wetenschappers combineerden klimaatmodellen met experimenten die gedaan zijn om de effecten van de biologische korst op stofvorming te onderzoeken. De organismen binden hierin zand en andere kleine delen, waardoor bijvoorbeeld de wind minder stof kan wegblazen. De berekeningen laten zien dat met deze laag de hoeveelheid stof in de atmosfeer 55 procent lager is dan zonder de biologische korst. Maar intensiever landgebruik en opwarming van de aarde kunnen de biologische korst aantasten. De berekeningen laten zien dat in 2070 de hoeveelheid stof in de atmosfeer met 15 procent zal zijn toegenomen. Stof in de atmosfeer heeft verschillende effecten op het klimaat. Hoog in de atmosfeer weerkaatst stof het invallende zonlicht, zodat er..

Rups van wasmot verteert plastic

In de strijd tegen plasticvervuiling hebben Spaanse wetenschappers een nieuw wapen ontdekt: enzymen uit het speeksel van een rups. Daarmee lijkt het mogelijk polyethyleen plastics eenvoudig af te breken.

‘Micro-organismen beter beschermen’

We moeten niet alleen de natuur beschermen die we kunnen zien, maar ook de micro-organismen in de bodem. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het functioneren van onze planeet.

Slimme robot lacht op juiste moment

Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd robots te ontwikkelen die met hun gesprekspartner meelachen. Het herkennen van humor is nog te ingewikkeld.

Hoefdieren in gevangenschap willen goed eten en sociale contacten

In dierentuinen en op boerderijen kunnen dieren stereotiep gedrag vertonen. Biologen van de universiteiten van Portsmouth en Aberystwyth (VK) hebben nu in kaart gebracht hoe stereotiep gedrag ontstaat bij verschillende soorten hoefdieren.

Groener kweekvlees dankzij magneet

Voor het maken van kweekvlees zijn spiercellen nodig, die alleen groeien dankzij bloedplasma van koeien-foetussen. Onderzoekers uit Shanghai hebben daarvoor een groener en diervriendelijker alternatief ontdekt.

Robots met hulp hondenbaasjes

Ontwikkelaars van zorgrobots willen dat hun robots echt contact kunnen maken met patiënten. Maar sociaal gedrag programmeren is lastig. Ter inspiratie vroegen robotbouwers 153 eigenaren van honden welk gedrag zij belangrijk vonden voor de relatie met hun hond.