Aantal haaien en roggen in oceanen in vrije val beland

Het aantal haaien en roggen in de oceanen is sinds 1970 met maar liefst 71 procent gedaald. Van de 31 soorten worden er 24 met uitsterven bedreigd. De belangrijkste reden hiervoor is een grote toename van het aantal haaien en roggen dat wordt gevangen.
donderdag 28 januari 2021 om 03:01 aangepast 05:40
De oceanische witpunthaai is in een vrije val geraakt.
De oceanische witpunthaai is in een vrije val geraakt. beeld afp / Andrea Bernardi

Burnaby

Onderzoekers hebben voor 18 soorten berekend hoeveel dieren er rondzwommen in de periode tussen 1970 en 2018. Op basis daarvan maakten ze een schatting van de aantallen voor alle 31 soorten haaien en roggen. Met name de aantallen van de oceanische witpunthaai en twee soorten hamerhaai (geschulpte en grote hamerhaai) zijn in een vrije val geraakt. Die drie soorten staan bij de International Union for Conservation of Nature (IUCN) in de categorie ‘meest bedreigd’.

Volgens het onderzoek in Nature kunnen alleen sterke beperkingen van de vangst van haaien en roggen het uitsterven van de dieren voorkomen.

Voor een efficiënte landbouw moeten planten elkaar niet beconcurreren, maar samenwerken

Het denken over evolutie wordt vaak gedomineerd door ‘overleven van de sterkste’. Voor een efficiënte landbouw zijn opeengepakte planten het beste. En die manier van groeien is alleen mogelijk wanneer planten samenwerken.

Poliep heeft veelzijdige straalaandrijving

Een eenvoudige poliep die in de diepzee leeft, blijkt een zeer efficiënte manier te hebben om zich voort te bewegen. Het organisme met de wetenschappelijke naam Nanomia bijuga pompt water uit aanhangsels op het lijf om zichzelf te verplaatsen.

Romeinse munt met onbekende keizer blijkt toch echt te zijn

In 1713 zijn in Transsylvanië Romeinse munten opgegraven. Maar omdat op één munt een onbekende keizer was afgebeeld, werden die als vervalsingen gezien. Nu blijkt dat ze toch echt zijn.

Grote trap gebruikt medicijnen

De grote trap, een kleurige vogel die vooral in Spanje en Portugal leeft, lijkt bewust planten te eten die een stof bevatten waar darmparasieten niet tegen kunnen.

Coronavaccin biedt extra bescherming na doormaken infectie

Ook na doormaken van een infectie met het coronavirus is het verstandig je te laten vaccineren, blijkt uit Deens onderzoek.

Drone met vleugels kan scherpe bochten maken

Drones die vliegen als een helikopter kunnen zeer goed manoeuvreren. Maar drones met een vleugel gebruiken minder energie tijdens het vliegen en kunnen dus eenvoudiger grote afstanden afleggen. Vogels combineren de efficiëntie van vleugels met een grote manoeuvreerbaarheid.