Maantjes trekken de as van Saturnus scheef

De ‘as’ waaromheen Saturnus zijn rondjes draait staat niet recht, maar schuin op de baan van de planeet om de zon.
donderdag 21 januari 2021 om 03:01
De rotatie-as van de planeet Saturnus staat scheef door de invloed van met name de maan Titan. Ook de as van Jupiter (achtergrond) komt steeds schever te staan. beeld imcce

Pisa

Volgens een internationaal team van planeetwetenschappers is de oorzaak een resonerende trilling die ontstaat door de maantjes van Saturnus. De wetenschappers hebben hun berekeningen begin deze week gepubliceerd in het tijdschrift Nature Astronomy.

De rotatie-as van Saturnus maakt een hoek van 27 graden met de baan rond de zon. Wetenschappers vermoedden al langer dat de oorzaak hiervoor bij de 35 manen en maantjes van de planeet ligt. Planeet en manen beïnvloeden elkaar via de zwaartekracht, waarbij met name de grootste maan, Titan, een flink effect heeft.

Alle maantjes bewegen langzaam weg van de planeet, en dat proces verloopt sneller dan gedacht, melden de onderzoekers. De krachten die de maantjes uitoefenen op de planeet veroorzaken een zichzelf versterkende trilling, een resonantie.

Die heeft invloed op de rotatie-as van Saturnus, waardoor deze steeds schever komt te staan. Dat gaat niet echt snel, de voorspelling is dat de hoek van de rotatie-as over een paar miljard jaar twee keer zo groot is.

Jupiter

Eenzelfde fenomeen treedt overigens op bij Jupiter. De rotatie-as van deze planeet staat onder een hele kleine hoek, van ongeveer drie graden. Over vijf miljard jaar zou dat dertig graden kunnen zijn, denken planeetonderzoekers.

Rups van wasmot verteert plastic

In de strijd tegen plasticvervuiling hebben Spaanse wetenschappers een nieuw wapen ontdekt: enzymen uit het speeksel van een rups. Daarmee lijkt het mogelijk polyethyleen plastics eenvoudig af te breken.

‘Micro-organismen beter beschermen’

We moeten niet alleen de natuur beschermen die we kunnen zien, maar ook de micro-organismen in de bodem. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het functioneren van onze planeet.

Slimme robot lacht op juiste moment

Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd robots te ontwikkelen die met hun gesprekspartner meelachen. Het herkennen van humor is nog te ingewikkeld.

Hoefdieren in gevangenschap willen goed eten en sociale contacten

In dierentuinen en op boerderijen kunnen dieren stereotiep gedrag vertonen. Biologen van de universiteiten van Portsmouth en Aberystwyth (VK) hebben nu in kaart gebracht hoe stereotiep gedrag ontstaat bij verschillende soorten hoefdieren.

Groener kweekvlees dankzij magneet

Voor het maken van kweekvlees zijn spiercellen nodig, die alleen groeien dankzij bloedplasma van koeien-foetussen. Onderzoekers uit Shanghai hebben daarvoor een groener en diervriendelijker alternatief ontdekt.

Robots met hulp hondenbaasjes

Ontwikkelaars van zorgrobots willen dat hun robots echt contact kunnen maken met patiënten. Maar sociaal gedrag programmeren is lastig. Ter inspiratie vroegen robotbouwers 153 eigenaren van honden welk gedrag zij belangrijk vonden voor de relatie met hun hond.