Warmer klimaat, meer ondervoeding

Een onderzoek naar ruim honderdduizend jonge kinderen in negentien landen laat zien dat een hogere temperatuur zal zorgen voor meer ondervoeding. Het effect is groter dan dat van de klassieke veroorzakers van honger, namelijk armoede, slechte hygiëne en slecht onderwijs. Hoewel verwacht werd dat klimaatverandering zal gaan zorgen voor problemen bij de voeding van mensen bleek er nu al een verband te zijn tussen warmere jaren en slechtere voeding. Dat gebeurde in zes regio’s, in Azië, Centraal en Zuid-Amerika en Noord-, West- en Zuidoost-Afrika. Onderzoekers keken naar temperatuur en neerslag in de regio’s en naar het dieet van de kinderen, die vijf jaar of jonger waren.
vrijdag 15 januari 2021 om 03:00
Een boer met kind in Dodoma, Tanzania.
Een boer met kind in Dodoma, Tanzania. beeld C. Shubert

Burlington

De onderzoekers keken naar het effect van hogere temperaturen op de kwaliteit van het voedsel, zoals de micronutriënten die van groot belang zijn bij de ontwikkeling van de kinderen en naar de diversiteit van hun dieet. Die diversiteit lag veel lager dan in rijkere landen. Opwarming van het klimaat kan het dieet van de kinderen nog verder verslechteren. Volgens de onderzoekers kan klimaatverandering alle winst die er de afgelopen vijftig jaar is behaald bij de bestrijding van ondervoeding wegvagen.

Maar er was ook een positief effect: bij een hogere regenval verbeterde de diversiteit van het dieet. Omdat klimaatverandering in sommige regio’s kan zorgen voor meer regen zou dit de voeding van de kinderen daar kunnen verbeteren. Maar veel hangt af van hoe die regen valt: wanneer dat gebeurt in het verkeerde seizoen verdwijnt het positieve effect. Het onderzoek is donderdag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Environmental Research Letters.

Rups van wasmot verteert plastic

In de strijd tegen plasticvervuiling hebben Spaanse wetenschappers een nieuw wapen ontdekt: enzymen uit het speeksel van een rups. Daarmee lijkt het mogelijk polyethyleen plastics eenvoudig af te breken.

‘Micro-organismen beter beschermen’

We moeten niet alleen de natuur beschermen die we kunnen zien, maar ook de micro-organismen in de bodem. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het functioneren van onze planeet.

Slimme robot lacht op juiste moment

Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd robots te ontwikkelen die met hun gesprekspartner meelachen. Het herkennen van humor is nog te ingewikkeld.

Hoefdieren in gevangenschap willen goed eten en sociale contacten

In dierentuinen en op boerderijen kunnen dieren stereotiep gedrag vertonen. Biologen van de universiteiten van Portsmouth en Aberystwyth (VK) hebben nu in kaart gebracht hoe stereotiep gedrag ontstaat bij verschillende soorten hoefdieren.

Groener kweekvlees dankzij magneet

Voor het maken van kweekvlees zijn spiercellen nodig, die alleen groeien dankzij bloedplasma van koeien-foetussen. Onderzoekers uit Shanghai hebben daarvoor een groener en diervriendelijker alternatief ontdekt.

Robots met hulp hondenbaasjes

Ontwikkelaars van zorgrobots willen dat hun robots echt contact kunnen maken met patiënten. Maar sociaal gedrag programmeren is lastig. Ter inspiratie vroegen robotbouwers 153 eigenaren van honden welk gedrag zij belangrijk vonden voor de relatie met hun hond.