Bacterie in zaad beschermt rijst

Voor ongeveer de helft van de wereldbevolking is rijst het hoofdvoedsel. Maar ziekten kunnen de planten aantasten, waardoor de opbrengst sterk afneemt. Resistente soorten kweken duurt lang en bestrijdingsmiddelen zijn vaak te duur, of vormen een risico voor de boeren. Oostenrijkse wetenschappers hebben nu een nieuwe manier gevonden om rijst resistent te maken tegen sommige ziekten: bacteriën die in zaden huizen.
dinsdag 12 januari 2021 om 03:00
Rijst is voor de helft van de wereldbevolking het hoofdvoedsel.
Rijst is voor de helft van de wereldbevolking het hoofdvoedsel. beeld Mengcen Wang

Graz

De onderzoekers van de Technische Universiteit van Graz bestudeerden al langer de bacteriesoorten die op en rond rijstplanten leven. Zij ontdekten dat in de zaden van rijstplanten die resistent zijn tegen een ziekmakende bodembacterie bijna altijd bacteriën van de soort Sphingomonas melonis aanwezig zijn. Deze bacterie produceert een zuur waar de schadelijke bodembacterie niet tegen kan. Wanneer de onderzoekers niet-resistente rijstplanten behandelen met deze bacterie, worden ze ook ongevoelig voor de bodembacterie.

De Sphingomonas-bacterie blijft van generatie op generatie op de planten aanwezig. Dit betekent dat er een compleet nieuwe manier is gevonden om rijstplanten langdurig te beschermen tegen ziekten. De onderzoekers hopen dat door de juiste bacteriën toe te voegen aan de zaden het gebruik van bestrijdingsmiddelen is te verminderen. Overigens is de bacterie die de rijstplanten beschermt voor meloenenplanten juist schadelijk, daar veroorzaakt ze vlekken op de meloenen. Het onderzoek is vorige week gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Plants.

Romeinse munt met onbekende keizer blijkt toch echt te zijn

In 1713 zijn in Transsylvanië Romeinse munten opgegraven. Maar omdat op één munt een onbekende keizer was afgebeeld, werden die als vervalsingen gezien. Nu blijkt dat ze toch echt zijn.

Grote trap gebruikt medicijnen

De grote trap, een kleurige vogel die vooral in Spanje en Portugal leeft, lijkt bewust planten te eten die een stof bevatten waar darmparasieten niet tegen kunnen.

Coronavaccin biedt extra bescherming na doormaken infectie

Ook na doormaken van een infectie met het coronavirus is het verstandig je te laten vaccineren, blijkt uit Deens onderzoek.

Drone met vleugels kan scherpe bochten maken

Drones die vliegen als een helikopter kunnen zeer goed manoeuvreren. Maar drones met een vleugel gebruiken minder energie tijdens het vliegen en kunnen dus eenvoudiger grote afstanden afleggen. Vogels combineren de efficiëntie van vleugels met een grote manoeuvreerbaarheid.

Vapen is niet alleen slecht voor je longen, het veroorzaakt ook gaatjes volgens tandartsen

Dat het inhaleren van de damp van een e-sigaret, vapen, schadelijk kan zijn voor de longen, wisten we al. Maar nu stellen Amerikaanse tandartsen dat het ook de kans op gaatjes vergroot.

Dieetverandering zichtbaar in tandsteen

Tijdens de jonge steentijd vond er een dieetverandering plaats. Onderzoekers tonen aan dat de jager-verzamelaars vooral veel vlees aten, maar dat landbouwers vooral zetmeel en melkproducten in het dieet hadden.