Bacterie in zaad beschermt rijst

Voor ongeveer de helft van de wereldbevolking is rijst het hoofdvoedsel. Maar ziekten kunnen de planten aantasten, waardoor de opbrengst sterk afneemt. Resistente soorten kweken duurt lang en bestrijdingsmiddelen zijn vaak te duur, of vormen een risico voor de boeren. Oostenrijkse wetenschappers hebben nu een nieuwe manier gevonden om rijst resistent te maken tegen sommige ziekten: bacteriën die in zaden huizen.
dinsdag 12 januari 2021 om 03:00
Rijst is voor de helft van de wereldbevolking het hoofdvoedsel.
Rijst is voor de helft van de wereldbevolking het hoofdvoedsel. beeld Mengcen Wang

Graz

De onderzoekers van de Technische Universiteit van Graz bestudeerden al langer de bacteriesoorten die op en rond rijstplanten leven. Zij ontdekten dat in de zaden van rijstplanten die resistent zijn tegen een ziekmakende bodembacterie bijna altijd bacteriën van de soort Sphingomonas melonis aanwezig zijn. Deze bacterie produceert een zuur waar de schadelijke bodembacterie niet tegen kan. Wanneer de onderzoekers niet-resistente rijstplanten behandelen met deze bacterie, worden ze ook ongevoelig voor de bodembacterie.

De Sphingomonas-bacterie blijft van generatie op generatie op de planten aanwezig. Dit betekent dat er een compleet nieuwe manier is gevonden om rijstplanten langdurig te beschermen tegen ziekten. De onderzoekers hopen dat door de juiste bacteriën toe te voegen aan de zaden het gebruik van bestrijdingsmiddelen is te verminderen. Overigens is de bacterie die de rijstplanten beschermt voor meloenenplanten juist schadelijk, daar veroorzaakt ze vlekken op de meloenen. Het onderzoek is vorige week gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Plants.

Pesticiden bedreigen archeologische schat

Britse onderzoekers hebben een Romeinse kom opgegraven die is aangetast door moderne chemicaliën. De kom, gemaakt van een koperlegering, vertoonde bruine en groene sporen van corrosie.

Geur en smaak van vroeger laat ouderen oude tijden herbeleven

Geuren en smaken kunnen herinneringen oproepen. Onderzoekers van een Britse universiteit hebben met behulp van kunstmatige smaakstoffen en een 3D-printer onderzocht hoe groot het effect van smaak op hun herinneringen is.

Rups van wasmot verteert plastic

In de strijd tegen plasticvervuiling hebben Spaanse wetenschappers een nieuw wapen ontdekt: enzymen uit het speeksel van een rups. Daarmee lijkt het mogelijk polyethyleen plastics eenvoudig af te breken.

‘Micro-organismen beter beschermen’

We moeten niet alleen de natuur beschermen die we kunnen zien, maar ook de micro-organismen in de bodem. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het functioneren van onze planeet.

Slimme robot lacht op juiste moment

Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd robots te ontwikkelen die met hun gesprekspartner meelachen. Het herkennen van humor is nog te ingewikkeld.

Hoefdieren in gevangenschap willen goed eten en sociale contacten

In dierentuinen en op boerderijen kunnen dieren stereotiep gedrag vertonen. Biologen van de universiteiten van Portsmouth en Aberystwyth (VK) hebben nu in kaart gebracht hoe stereotiep gedrag ontstaat bij verschillende soorten hoefdieren.