Vliegen op broeikasgas stapje dichterbij met goedkope katalysator

Britse onderzoekers hebben een manier gevonden om het broeikasgas kooldioxide om te zetten in kerosine. Daarmee zouden vliegtuigen in de toekomst wellicht op broeikasgassen kunnen vliegen.
woensdag 23 december 2020 om 03:00 aangepast 12:18
Een Boeing 747 stijgt op bij Twente Airport.
Een Boeing 747 stijgt op bij Twente Airport. beeld anp / Vincent Jannink

Oxford

Wetenschappers werken al langer aan een manier om kooldioxide uit de lucht te halen en tot iets nuttigs om te vormen. Alleen verbruiken de chemische reacties die daarvoor nodig zijn vaak veel energie. De kunst is om die omzetting van kooldioxide zo efficiënt te maken dat er meer broeikasgas verdwijnt dan ontstaat.

Met behulp van katalysatoren, stoffen die een chemische reactie versnellen maar daarbij zelf niet verbruikt worden, is het mogelijk om kooldioxide efficiënter om te zetten in bijvoorbeeld koolwaterstoffen. Maar zulke katalysatoren bestaan vaak uit zeer giftige of zeldzame (en dus dure) metalen.

Wetenschappers van de Universiteit van Oxford hebben nu een goedkope katalysator gemaakt van ijzer, mangaan en kalium die kooldioxide omzet in koolwaterstoffen, waaronder kerosine. Kooldioxide en water vormen onder invloed van deze katalysator koolwaterstoffen. Bij verbranding wordt die kerosine weer omgezet in kooldioxide en water. Naast kerosine ontstaan ook andere verbindingen, waaronder methaan (aardgas) en bouwstenen voor plastics. De onderzoekers hopen dat het op deze manier mogelijk zal zijn om allerlei grondstoffen die nu nog uit aardolie komen uiteindelijk te maken uit kooldioxide. Het onderzoek is dinsdag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications.

Voor een efficiënte landbouw moeten planten elkaar niet beconcurreren, maar samenwerken

Het denken over evolutie wordt vaak gedomineerd door ‘overleven van de sterkste’. Voor een efficiënte landbouw zijn opeengepakte planten het beste. En die manier van groeien is alleen mogelijk wanneer planten samenwerken.

Poliep heeft veelzijdige straalaandrijving

Een eenvoudige poliep die in de diepzee leeft, blijkt een zeer efficiënte manier te hebben om zich voort te bewegen. Het organisme met de wetenschappelijke naam Nanomia bijuga pompt water uit aanhangsels op het lijf om zichzelf te verplaatsen.

Romeinse munt met onbekende keizer blijkt toch echt te zijn

In 1713 zijn in Transsylvanië Romeinse munten opgegraven. Maar omdat op één munt een onbekende keizer was afgebeeld, werden die als vervalsingen gezien. Nu blijkt dat ze toch echt zijn.

Grote trap gebruikt medicijnen

De grote trap, een kleurige vogel die vooral in Spanje en Portugal leeft, lijkt bewust planten te eten die een stof bevatten waar darmparasieten niet tegen kunnen.

Coronavaccin biedt extra bescherming na doormaken infectie

Ook na doormaken van een infectie met het coronavirus is het verstandig je te laten vaccineren, blijkt uit Deens onderzoek.

Drone met vleugels kan scherpe bochten maken

Drones die vliegen als een helikopter kunnen zeer goed manoeuvreren. Maar drones met een vleugel gebruiken minder energie tijdens het vliegen en kunnen dus eenvoudiger grote afstanden afleggen. Vogels combineren de efficiëntie van vleugels met een grote manoeuvreerbaarheid.