Pokkencijfers Londen: een op de drie overleed

De pokken hebben vermoedelijk meer dodelijke slachtoffers gemaakt dan enige andere infectieziekte, inclusief de gevreesde zwarte dood. Zo'n dertig procent van de zieken overleed, maar ook overlevenden konden blijvende gevolgen overhouden aan de ziekte, zoals verminking of blindheid. Nu de ziekte veertig jaar geleden is uitgeroeid, hebben Canadese onderzoekers de sterftecijfers aan pokken in Londen digitaal beschikbaar gemaakt. Het gaat om wekelijkse lijsten die de Londense overheid publiceerde tussen 1663 en 1930.
dinsdag 22 december 2020 om 03:00
Een lijst van begrafenissen in september 1665.
Een lijst van begrafenissen in september 1665. beeld public domain review

Hamilton

De lijsten beginnen in de tijd dat er geen behandeling mogelijk was en gaan door de periode waarin ‘variolisatie' begon, het besmetten van gezonde mensen met pus of korstjes van pokkenpatiënten, tot de allereerste pokkenvaccins op basis van koepokken. De cijfers laten gevolgen zien van de ontwikkeling van de gezondheidszorg, en verdere analyse kan aantonen wat bijvoorbeeld de invloed is geweest van de industriële revolutie. Een eerste beschrijving is gepubliceerd in het tijdschrift Plos Biology.

Pesticiden bedreigen archeologische schat

Britse onderzoekers hebben een Romeinse kom opgegraven die is aangetast door moderne chemicaliën. De kom, gemaakt van een koperlegering, vertoonde bruine en groene sporen van corrosie.

Geur en smaak van vroeger laat ouderen oude tijden herbeleven

Geuren en smaken kunnen herinneringen oproepen. Onderzoekers van een Britse universiteit hebben met behulp van kunstmatige smaakstoffen en een 3D-printer onderzocht hoe groot het effect van smaak op hun herinneringen is.

Rups van wasmot verteert plastic

In de strijd tegen plasticvervuiling hebben Spaanse wetenschappers een nieuw wapen ontdekt: enzymen uit het speeksel van een rups. Daarmee lijkt het mogelijk polyethyleen plastics eenvoudig af te breken.

‘Micro-organismen beter beschermen’

We moeten niet alleen de natuur beschermen die we kunnen zien, maar ook de micro-organismen in de bodem. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het functioneren van onze planeet.

Slimme robot lacht op juiste moment

Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd robots te ontwikkelen die met hun gesprekspartner meelachen. Het herkennen van humor is nog te ingewikkeld.

Hoefdieren in gevangenschap willen goed eten en sociale contacten

In dierentuinen en op boerderijen kunnen dieren stereotiep gedrag vertonen. Biologen van de universiteiten van Portsmouth en Aberystwyth (VK) hebben nu in kaart gebracht hoe stereotiep gedrag ontstaat bij verschillende soorten hoefdieren.