Herstel van moeras kan Amerika’s stikstofprobleem verminderen

Moerasgebieden rond landbouwgronden zorgen ervoor dat stikstofverbindingen uit kunstmest worden omgezet in onschadelijk stikstofgas.
zaterdag 19 december 2020 om 03:00
Moeras in de VS.
Moeras in de VS. beeld unsplash / Dave Hoefler

De Amerikaanse Mississippi rivier brengt grote hoeveelheden nitraat naar de Golf van Mexico, waardoor algenbloei ontstaat die alle leven uit het water doet verdwijnen. De stikstofverbinding is afkomstig uit de landbouwgebieden rond de rivier. Volgens Amerikaanse onderzoekers zou het goed zijn voor het milieu om de drooggelegde moerassen weer nat te maken.

Die moerassen zijn juist drooggelegd om meer landbouwgrond te verkrijgen. Maar hierdoor stroomt water van de akkers snel richting de rivier waarbij het meststoffen meeneemt. Bij onderzoek in moerasgebieden bleek dat hier een flink deel van het nitraat werd omgezet in stikstofgas, dat in de atmosfeer verdwijnt waar het onschadelijk is. Zonder deze moerassen zou de hoeveelheid schadelijk nitraat in de Mississippi zo’n 50 procent hoger zijn, is de schatting.

Berekeningen laten zien dat het herstellen van moeras in de gebieden met de hoogste nitraatvervuiling een groot effect heeft: een toename van 10 procent moerasgebied zou de hoeveelheid nitraat in het rivierwater al halveren. Daar staat een jaarlijkse investering van ongeveer 3,3 miljard dollar (2,7 miljard euro) tegenover. Toch is dit een zeer effectieve en efficiënte manier om stikstofvervuiling tegen te gaan, schrijven de onderzoekers in een artikel dat donderdag verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Rups van wasmot verteert plastic

In de strijd tegen plasticvervuiling hebben Spaanse wetenschappers een nieuw wapen ontdekt: enzymen uit het speeksel van een rups. Daarmee lijkt het mogelijk polyethyleen plastics eenvoudig af te breken.

‘Micro-organismen beter beschermen’

We moeten niet alleen de natuur beschermen die we kunnen zien, maar ook de micro-organismen in de bodem. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het functioneren van onze planeet.

Slimme robot lacht op juiste moment

Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd robots te ontwikkelen die met hun gesprekspartner meelachen. Het herkennen van humor is nog te ingewikkeld.

Hoefdieren in gevangenschap willen goed eten en sociale contacten

In dierentuinen en op boerderijen kunnen dieren stereotiep gedrag vertonen. Biologen van de universiteiten van Portsmouth en Aberystwyth (VK) hebben nu in kaart gebracht hoe stereotiep gedrag ontstaat bij verschillende soorten hoefdieren.

Groener kweekvlees dankzij magneet

Voor het maken van kweekvlees zijn spiercellen nodig, die alleen groeien dankzij bloedplasma van koeien-foetussen. Onderzoekers uit Shanghai hebben daarvoor een groener en diervriendelijker alternatief ontdekt.

Robots met hulp hondenbaasjes

Ontwikkelaars van zorgrobots willen dat hun robots echt contact kunnen maken met patiënten. Maar sociaal gedrag programmeren is lastig. Ter inspiratie vroegen robotbouwers 153 eigenaren van honden welk gedrag zij belangrijk vonden voor de relatie met hun hond.