Meeslepende uitvoering van het Freiburg Baroque Orchestra
In dit Beethovenjaar verschijnt een grote hoeveelheid muziek die gecomponeerd is door de 250 jaar geleden geboren componist. Dat maakt kiezen lastig. Wie door de bomen het bos niet langer ziet, kan echter met een gerust hart het vierde pianoconcert in huis halen waarin Kristian Bezuidenhout de hoofdrol speelt. De fortepianist wordt begeleid door het Freiburg Baroque Orchestra onder leiding van dirigent Pablo Heras-Casado. De orkestbezetting is relatief bescheiden en Bezuidenhout bespeelt een nagebouwde Conrad Graf, zoals die klonk in de tijd van Beethoven. Dat is niet alleen historisch gezien een interessante keuze, het pakt in dit geval ook goed uit.
Aanvankelijk is het geluid van de fortepiano even wennen, maar al snel neemt Bezuidenhout zijn publiek mee op sleeptouw. Dankzij een gevonden evenwicht tussen orkest en solo-instrument komen allerlei details naar boven die tot nu toe aan de aandacht zijn ontsnapt. De muziek klinkt fris, helder en varieert sterk in volume en intensiteit. Hoewel aan dit concert nog twee ouvertures zijn toegevoegd, is de totale lengte een krappe drie kwartier. Dat had iets meer mogen zijn.
+ meeslepende uitvoering
+ verrassende accenten
- had iets meer mogen zijn
Beethoven: Piano Concerto No 4.
Freiburg Baroque Orchestra o.l.v. Pablo Heras-Casado, Kristian Bezuidenhout. Harmonia Mundi
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .