Grote schoonheid van sopraan en orgel

Recensie
Wie houdt van muziek van Hendrik Andriessen, en daarnaast graag wat onbekende werken hoort, kan goed terecht bij een nieuwe cd van Brilliant Classics. Organist Matthias Havinga en sopraan Klaartje van Veldhoven hebben voor dit label muziek uitgezocht die, behalve de werken van Andriessen, niet eerder op cd zijn opgenomen. De titel van de cd is Miroir de Peine, ‘Spiegel van Pijn’. Het is een van de mooiste werken van Andriessen, waarin vijf stadia in de lijdensweg van Christus worden belicht vanuit het perspectief van moeder Maria. Helaas is in het booklet de tekst van het lied alleen in het Frans afgedrukt, maar Christus’ lijdensweg wordt in het lied verbonden met herinneringen van Maria aan zijn jeugd. De worsteling van een moeder die haar zoon ondraaglijk ziet lijden, eindigt in de compositie groots als Maria in de slotregels haar rol als vereerde moeder Gods van de christenheid aanneemt, op het orgel schitterend uitgebeeld door Matthias Havinga. Deze zeer getalenteerde Amsterdamse organist trekt letterlijk alles uit de kast – van het Lindsen/Adema-orgel van de Haarlemse Josephkerk – om het lied in grote schoonheid ten gehore te brengen, met sopraan Klaartje van Veldhoven. Het orgel, waarvan Andriessen jarenlang de vaste bespeler was, is daarvoor bij uitstek geschikt, met zijn grote variatie aan zachte, kleurende registers. Dat hoor je ook bij het lied ‘Maria, schoone vrouwe’, een prachtige opening van de cd.
Frans Tijssen
vrijdag 8 april 2022 om 04:20 aangepast 10:26
a
a beeld a

Havinga en Van Veldhoven vormen op de cd een heel goed duo. Wat de plaat extra bijzonder maakt, is de opname van onbekende werken die zij tegenkwamen, toen ze samen op zoek gingen naar muziek uit dezelfde periode als de bekendste werken van Andriessen (tussen 1919 en 1955). Bij die laatste hoort zeker het orgelwerk Sonata da chiesa. Al heel vaak opgenomen, en zeker ook live uitgevoerd, maar altijd weer mooi om te horen. 

Andriessens werk ligt wat makkelijker in het gehoor dan de onbekende werken van de in voormalig Nederlands-Indië geboren componist – niet organist – Henk Badings (1907-1987). Hij was volgens het booklet al jong een ster op de belangrijkste concertpodia, waaronder het Amsterdamse Concertgebouw. In de jaren vijftig en zesti..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

De helende kracht van rauwe en onverbloemde muziek: ‘Liedjes herstellen gebroken mensen’

De Amerikaanse artiest Mary Gauthier maakte een dozijn albums. Ze geeft cursussen songschrijven aan mensen met trauma’s. Daarover schreef ze een boek met als boodschap: ‘Het onzegbare kun je zingen’.

Afbeelding

Titus Tielens. Shades of Life

Er is muziek die als het ware filmbeelden opwekt bij de luisteraar. In Vivaldi’s Vier Jaargetijden hoor je de kou van de winter of de hitte van de zomer. Zo ook bij dit nieuwe album, Shades of Life.

Afbeelding

Wonderschone lofprijzing en smeekbeden

Het vierde studioalbum Esther van het New Yorkse, presbyteriaanse kerkplantersduo Thomas Vito en Monique Aiuto, die samen The Welcome Wagon vormen, kent een aanloop van maar liefst vijf jaar.

Afbeelding

Opgefrist debuut herhaalt sterke punten

Het was een gouden formule voor Caedmon’s Call in 1997. Met een enthousiaste achterban, geworven op campussen, werd de stap naar het grote publiek gezet. Dat bleek ook wel in voor het recept, onder andere dankzij de hoogtijdagen van MTV Unplugged.

Afbeelding

De Bijbel gaat open bij Bob Dylan

Bob Dylan als uitvoerend artiest heeft een houdbaarheidsdatum. Maar als scheppend kunstenaar en schrijver is de man bepaald niet toe aan het rusthuis. In een soort plakboek langs 66 songs presenteert Bob Dylan zijn levensvisie. De Bijbel ligt ook op tafel.

Afbeelding

Dirigent Reinbert de Leeuw was niet doctrinair. Hij dirigeerde muziek van heel verschillende componisten

Als overzichtswerk van de klassieke muziek uit de twintigste eeuw maakt Over de grens weinig indruk. De waarde van het boek ligt in de persoonlijke relatie die Reinbert de Leeuw had met componisten.