Eerbiedwaardige weelde aan kleur en dynamiek
Sarah Kapustin en Roeland Jagers zijn kamermusici par excellence. Twaalf jaar lang speelden ze in het Rubens Quartet en het Rubens Consort. Daarnaast bleef het spelen van duo’s voor viool en altviool een intens geliefde bezigheid. Op hun recente album Reflections brachten ze een keur uit hun favoriete repertoire bijeen.
Wat meteen opvalt, zijn de enorme sprongen in de tijd: van de renaissance naar de twintigste eeuw en via de barok weer terug naar het classicisme (Mozart), met twee eenentwintigste-eeuwse composities tot besluit. Wat verbindt deze op het oog nogal woeste bloemlezing?
Dat blijkt vooral een principe uit de compositietechniek te zijn. Canon en imitatie vormen de rode draad die dit boeket bijeenhoudt, te beginnen met vier sluike Canons van Josquin des Prez. Vanaf dat moment hebben Kapustin en Jagers overigens de chronologie losgelaten en onderdelen subtiel gerangschikt naar sfeer, beweging en toonsoort.
De spoorrails op de cover suggereren een andere metafoor: het kriskras reizen door ver uiteenliggende stijlperioden. In het ‘Lento’&..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .