Hasegawa en het eeuwig verlangen van een romantische ziel
‘Eternal Longing is het veronderstelde verlangen naar iets heiligs, iets van waarachtige schoonheid dat diepe voldoening geeft. Een gevoel dat we levenslang houden en dat het ons mensen onmogelijk maakt om lang gelukkig te blijven. Het achtervolgt ons, drijft ons voort (…) Het zoekt ook een dieper begrip van het leven en van onze rol in het oneindige van existentie en tijd. Het is de reden dat ik piano speel.’
Aldus Yukiko Hasegawa in het booklet, geïnterviewd door collega-pianist Tobias Borsboom. ‘A romantic soul’ noemt ze zich, niet zonder zelfironie. De titel van haar debuutalbum (Duits: ‘unendliche Sehnsucht’) haalde ze uit de roman Kreisleriana (1813) van de legendarische auteur en musicus E.T.A. Hoffman.
De grillige hoofdpersoon, dirigent en componist Johannes Kreisler, is voortdurend onderhevig aan stemmingen en functioneert sociaal moeizaam. Hij is een megatalent wiens creativiteit wordt afgeremd door een extreme gevoeligheid. Deze romanfiguur inspireerde Robert Schumann tot zijn pianocyclus Kreisleriana opus 16 (1838), waarmee Hasegawa haar programma dan ook besluit. Schumann zelf, zoals muziekliefhebbers weten, werd eveneens gek..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .