Luister naar

Cabaretier Freek de Jonge: 'Secularisatie laat samenhang verdwijnen'

Nieuws
In onze tijd is er eenzijdig aandacht voor de ratio en wordt het gevoel vergeten. Dat is een gevolg van de secularisatie. Daardoor verdwijnt de samenhang in de maatschappij. Dat zegt cabaretier Freek de Jonge in een interview met Elsbeth Gruteke.
Roel Sikkema
zaterdag 29 december 2018 om 03:00
Freek de Jonge
Freek de Jonge anp

Hilversum

We leven in een tijd van kloven, ‘tussen rijk en arm, hoog- en laagopgeleid. Dat is de schuld van de secularisatie’, zegt Freek de Jonge vanavond in het EO-programma Onderweg. ‘Vroeger bond de kerk rijk en arm en waren daartussen gesprekken mogelijk. Die functie werd later overge­nomen door de sociaaldemocratie. Dat is nu weggevallen en leidt tot veel somberheid.’

Terugkeer van religie en het geloof in God is volgens De Jonge niet de oplossing. ‘Het vervelende van religie, en ook van het christendom, is dat daarin ook streven naar macht zit. Dan wordt moraal iets waaraan ­iedereen zich moet houden.’

Met een verwijzing naar de Indiase filosoof Pankaj Misra zegt de cabaretier: ‘Voltaire bracht het rationa­lisme, Rousseau het gevoel. Het kapitalisme heeft zich uitgeleverd aan het rationalisme. Daarin is het belang van de wetenschap heel groot en wordt het vrije denken, dat voor ­kapitalisten gevaarlijk is, geëlimineerd.’

evenwicht

De Jonge pleit ervoor om beide delen van het menselijk denken in evenwicht te houden. ‘Als je in de natuur loopt, kun je een plant helemaal gaan ontleden en alle onderdelen gaan ­benoemen. Maar je kunt ook met elkaar praten over welk gevoel het zijn in de natuur ­oplevert.’ Het laatste verleren we in snel tempo, denkt hij. ‘De fantasie wordt dan niet meer aangesproken, en we kunnen niet meer open met elkaar in gesprek, maar we staan ­rationeel tegenover elkaar, met standpunten.’ Hoe zou het dan moeten? ‘We moeten ons verbinden aan een gemeenschap, en dan met elkaar naar de wereld kijken. Niet vanuit status of rijkdom, maar vanuit verwondering en nieuwsgierigheid. En dan alles ­samen delen.’

koloniale verleden

De Jonge zegt zich wel verantwoordelijk te voelen voor het koloniale verleden van Nederland. ‘Niet schuldig, want mijn voorvaderen hebben foute dingen gedaan. Die zijn gezien alles wat er toen gebeurde, ook wel te beredeneren. Maar het was niet goed. Schuldig hoeven we ons niet te voelen, dat geeft alleen maar wrok en somberheid.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Tien jaar de cel in voor een dansvideo. 'De ironie is verbluffend, gearresteerd worden bij de Vrijheidstoren'

Een jonge man laat een jonge vrouw een elegant pirouettetje draaien. Ondanks het onschuldige karakter vond het Iraanse regime hun video bezwaarlijk genoeg om de twee een gevangenisstraf op te leggen.

Afbeelding

Medeleven met doodzieke PSV-voorlichter Thijs Slegers: 'Wat doet een bal tegen de paal er nog toe?'

Wat trekt de aandacht op sociale media? Vandaag: het bericht van de ernstig zieke PSV-woordvoerder waarin hij mededeelt niet meer beter te worden. Er wordt veel op gereageerd, ook door andere clubs.

Afbeelding

Woningnood

Het bekende geschiedenisprogramma Andere Tijden presenteert de nieuwe reeks Van Krot tot Vinex. Het huidige woningtekort treft jongeren en de hardwerkende middenklasse het hardst. Toch is dat geen nieuw probleem in Nederland.

Afbeelding

Onterecht veroordeeld?

In de nieuwe KRO-NCRV-serie De pompmoord draait het om vier mannen die in 2004 veroordeeld zijn voor een moord die in 1985 is gepleegd. De zaak berust op valse bekentenissen en staat niet op zichzelf.

Afbeelding

presentatrice zonder kennis

Er zijn documentaireseries in overvloed waarbij de presentator half filosoferend door de straten van een oude stad loopt om met een serieuze stem te vertellen over oude beschavingen.

Afbeelding

Hoe de magische films van Steven Spielberg voortkomen uit een echtscheiding en antisemitisme

Steven Spielberg laat in al zijn kaskrakers zijn jeugd doorschemeren. Maar nooit eerder werd de regisseur zo persoonlijk als in zijn nieuwste film 'The Fablemans'.