Het merk Marilyn Monroe was meer geliefd dan zijzelf als persoon

Recensie
De recente films over Marilyn Monroe lieten het niet onopgemerkt voorbij gaan. Het is zestig jaar geleden dat de blonde filmster op 36-jarige leeftijd overleed. Het Uur van de Wolf zendt de docu Van Norma Jeane tot Marilyn Monroe (Becoming Marilyn) uit. Deze focust op weer een ander aspect van de dame die veranderde voor de filmindustrie, maar die zelf ook de filmindustrie veranderde.
Michiel van Hout
woensdag 30 november 2022 om 02:00 aangepast 17:15
Afbeelding
beeld ntr

Vooral de biografie Blonde, die twee maanden geleden uitkwam op Netflix, riep veel controverse op, niet alleen vanwege de naaktscènes, maar ook uit ‘progressieve’ hoek: hoe durfde men het symbool van bevrijding te laten rouwen om een baby die nooit geboren werd? En toch, ondanks de taboes die Monroe doorbrak, was zij vooral ook iemand die moeder wilde zijn, wat de filmindustrie haar niet gunde. Zo zijn er veel kanten aan deze vrouw die men liever niet ziet, omdat ze niet passen in de hokjes waarin men graag denkt. 

Zo laat de docu Becoming Marilyn zien dat ze geen dom blondje was, maar goed wist wat er om haar heen gebeurde, als zakenvrouw en als ontwerper van haar eigen merk. Ook besefte ze maar al te goed dat haar merk meer gel..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

De pilaren van Duterte

In de baai van Manilla wint de koninklijke baggermaatschappij Boskalis land voor een nieuwe luchthaven. In Frontlinie komen de echte invloeden van dit project in beeld.

Afbeelding

Jurken kopen in Parijs

Huishoudster Mrs. Harris is een harde werkster die zichzelf weinig luxe gunt. Haar man verloor ze jaren geleden in de oorlog, dus moet ze zelf haar broek ophouden in het Londen van de jaren vijftig.

Afbeelding

Na veertig jaar kom er toch een vervolg van de Britse komedieserie Fawlty Towers

Na ruim veertig jaar komt er toch een vervolg van de serie over de incompetente en licht ontvlambare hoteleigenaar Basil Fawlty. Dat liet de producent deze week weten.

Afbeelding

Reageren op online haat, doe je dat? ' De meeste online haters stellen in werkelijkheid maar weinig voor'

Het is een fenomeen dat ondertussen zo gewoon is geworden, dat je zou denken dat het erbij hoort: online scheldpartijen van willekeurige vreemdelingen. Schrijfster Heleen van Royen laat zien hoe zij omgaat met zulke berichten.

Afbeelding

Al 25 jaar tranen om Titanic: 'Ruimte op het vlot of niet, Jack moest dood'

De romantische rampenfilm Titanic bestaat 25 jaar en draait rond Valentijnsdag opnieuw in de bioscoop. Dat deze zeer succesvolle film niet zelf een ramp werd, mag gezien de ronduit bizarre productie een wonder heten.

Afbeelding

Een lieve brief voor iedereen die het nodig heeft: 'Ik ga 10.000 brieven verspreiden dit jaar'

Lot van Os verzamelt brieven met lieve, warme woorden voor mensen die in deze periode wel een beetje aandacht kunnen gebruiken. De actie van Lot blijkt een schot in de roos.